hoeveel belasting betaal je over een krantenwijk?

Mijn wijk moet op de naam van mijn ouders, maar dan moet er belasting over betaald worden. Weet iemand hoeveel en wat ik dan nog over houd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Dat ligt eraan hoeveel je ouders verdienen.

Er moet, als het op naam van je ouders staat, gewoon belasting over betaald worden volgens het schijventarief. Afhankelijk van wat je ouders verdienen is dat ergens tussen de 36,25% en 52%. Als je het salaris van je ouders weet, kun je het in de tabel bij de bron opzoeken.

Als je het toch op naam van je ouders moet doen, laat het dan in ieder geval op naam van de ouder zetten die het minste verdient van die twee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
YWH
Het kind kan zelf belasting aangifte doen en dan wordt niet bij het loon van de ouders geteld. Meestal leveren die bijbaantjes niet zoveel op dat er ook echt belasting moet worden betaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet als het loon binnenkomt bij de ouders, want dan zijn het de inkomsten van het kind niet maar van de ouders.
Daarnaast zijn ouders vaak fiscale partners van elkaar en maakt het dus niet uit bij welke ouder het opgeschreven wordt.
ronron1212
9 jaar geleden
Dat ouder fiscale partners zijn betekent nog niet dat de inkomsten bij elkaar worden opgeteld. Deze worden nog steeds apart belast.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, maar ze hebben wel te maken met het bedrag dat je eventueel terugkrijgt aan het eind van het jaar.
ronron1212
9 jaar geleden
Als het dat toch bij een ouder moet dan bij de laagst verdienende.
fisbel
9 jaar geleden
Als het loon bij 1 van de ouders binnenkomt blijft er maar de helft over: 36,25% / 42% + 5,4% ZVW aanslag als de inkomsten meer zijn dan zo'n € 800. En inderdaad het inkomen bijschrijven bij de ouder met het laagste inkomen. Is er geen broer of zus van 15 jaar of ouder?