Waarom zijn de notariskosten van een hypotheekakte wel aftrekbaar? en die van de koopakte niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dit is door de wetgever zo bepaald. En inderdaad alle kosten die te maken hebben met de financiering zijn aftrekbaar dus ook de taxatiekosten die nodig zijn om een lening te verkrijgen.

Antwoorden (1)

Bij het FNV wordt de regel als volgt geformuleerd:
Kosten voor de het lenen - aftrekbaar.
Kosten voor de stenen – niet aftrekbaar.

Zo zijn de makelaarskosten niet aftrekbaar. De makelaar heeft een rol in de verkoop of koop van de woning (de stenen) De notaris regelt twee zaken: de eigendomsakte van de woning (de stenen) – kosten niet aftrekbaar. En hij regelt ook de inschrijving van de hypotheekakte (de lening) – kosten wel aftrekbaar.

Zo zijn ook de kosten voor het adviseren van een hypotheek aftrekbaar. Kosten voor gewoon financieel advies niet.
fisbel