Hoe zit het met BTW afdracht bij digitale producten die doorverkocht worden?

Ik wil een webshop maken waar anderen hun digitale producten kunnen aanbieden. De maker van het product bepaald zelf de prijs. Ik zal bij verkoop een percentage van het bedrag krijgen (zeg 30%) de rest gaat naar de oorspronkelijke maker (70%). De koper drukt op een knop om de producten aan te schaffen maar hoeft niet vooraf geregistreerd te zijn, dus het land van oorkomst is onbekend. Dit kan binnen NL, EU of wereld wijd zijn. Voor de maker van het product geld het zelfde deze kan uit NL, EU of wereldwijd zijn. Echter zal de maker wel altijd geregistreerd moeten zijn op de site.

Hoe zit het nu met de BTW die betaald moet worden is dat alleen over de 30%? of over de volle 100%.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Om te beginnen moet je er volgens mij uit gaan van de 100 %, jouw bedrijf is de verkoper van het product aan de consument. Over de verkoopprijs wordt dan 21% berekend (sommige uitzonderingen 6%).
Dit bedrag dient dan afgedragen te worden aan de belastingdienst.
Maar omdat de oorspronkelijke maker ook uitbetaald moet worden, hangt het er vanaf of de oorspronkelijk verkoper een bedrijfsmatig verkoper is of particulier.
Is het een ander bedrijf, dan zal het btw bedrag wat jij van de klant ontvangen hebt, voor 70% naar dit bedrijf gaan. Dit bedrijf zal dit dan moeten afdragen aan de belastingdienst.
Is het een particuliere verkoper, dan valt de btw niet te "verleggen" en zal je het volledige btw bedrag moeten afdragen.
Zie ook de uitleg bij een soort gelijke site oypo.nl (onderaan bij "voorbeeldbeschrijving van de btw geldstroom)"