Ik ben giften vergeten in te vullen bij opgave belasting. Kan ik dit alsnog doen?

10 jaar geleden
2.1K
SimonV
10 jaar geleden
Heb je al een definitieve aanslag gekregen?
fisbel
10 jaar geleden
Of er een voolopige of definitieve aanslag is vastgesteld doet er tegenwoordig niet meer toe. Tenzij de inspecteur een correctiebrief heeft gestuurd. Zie het antwoord van crea hieronder.

Het beste antwoord

Wilt u uw aangifte aanvullen of wijzigen? Als u het aangifteprogramma hebt opgeslagen op uw computer, kunt u uw gegevens altijd aanpassen. Dat kan wanneer u uw aangifte hebt ingevuld en opgestuurd. Maar ook wanneer u uw aangifte alleen nog maar hebt ingevuld. Wij behandelen altijd de laatste aangifte die wij van u hebben ontvangen.

In sommige gevallen kunt u bezwaar maken, in plaats van uw aangifte aan te vullen of te wijzigen.

Hieronder leest u wat u kunt doen in verschillende situaties:

U hebt uw aangifte ingevuld maar nog niet verstuurd
Open uw aangifte en wijzig uw gegevens. Verstuur uw aangifte pas als u die volledig hebt ingevuld. Nadat wij uw aangifte hebben behandeld, ontvangt u een voorlopige of definitieve aanslag.
U hebt uw aangifte ingevuld en verstuurd maar nog geen aanslag ontvangen
Open uw aangifte en wijzig uw gegevens. Verstuur uw aangifte opnieuw. Nadat wij uw aangifte hebben behandeld, ontvangt u een voorlopige of definitieve aanslag.
U hebt uw aangifte verstuurd en een voorlopige aanslag ontvangen
Open uw aangifte en wijzig uw gegevens. Verstuur uw aangifte opnieuw. Nadat wij uw aangifte hebben behandeld, ontvangt u een nieuwe voorlopige aanslag.
U hebt uw aangifte verstuurd en een definitieve aanslag ontvangen
U kunt 2 dingen doen:
U opent uw aangifte, wijzigt uw gegevens en verstuurt uw aangifte opnieuw.
U maakt bezwaar tegen de aanslag.
Doet u opnieuw aangifte nadat u een definitieve aanslag hebt ontvangen? Dat is hetzelfde als bezwaar maken tegen de definitieve aanslag. Nadat wij uw nieuwe aangifte of bezwaar hebben behandeld, ontvangt u een bericht waarin staat of wij uw aanslag aanpassen met uw nieuwe gegevens.

Uw nieuwe aangifte of bezwaar moet bij ons binnen zijn binnen 6 weken na de datum van de aanslag. Ontvangen wij uw nieuwe aangifte of bezwaar later? Dan behandelen wij ze als een verzoek om ambtshalve vermindering.

Let op!
Hebt u een definitieve aanslag gehad na een correctiebrief? Dan moet u bezwaar maken. U kunt dan niet opnieuw aangifte doen.

Aangifteformulier

Kunt of wilt u het aangifteprogramma niet gebruiken? Dan kunt u uw aangifte aanvullen of wijzigen door opnieuw een volledig ingevuld aangifteformulier op te sturen. Dit formulier kunt u aanvragen bij de BelastingTelefoon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een schenking moet je apart via het formulier Aangifte schenkbelasting opgeven.
Via onderstaande link kun je berekenen of je schenkbelasting moet betalen en het formulier downloaden.
SimonV