De broer van mijn moeder is gestorven en het huis staat nu op naam van 'de erven' valt haar deel van de waarde nu in haar box 3 voor de belasting?

Toegevoegd na 19 uur:
De broer van mijn moeder was vrijgezel en er was geen testament opgemaakt. De erfbelasting is al betaald. Het (onbewoonde) huis blijkt echter zeer moeilijk verkoopbaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er zal eerst erfbelasting moeten worden betaald en de netto erfenis valt daarna in
box 3
ronron1212
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Evan uitgaande dat moeder erft: Oppassen hier voor de term: NETTO erfenis
De gewone gang van zaken is hier dat er erfbelasting wordt betaald over de contante waarde van het erfdeel. Het is ook mogelijk dat de overledene in zijn of haar testament heeft geregeld dat de erfenis of een legaat netto is. Dit betekent dat de erfbelasting uit de rest van de erfenis wordt betaald en dit dus niet voor uw eigen rekening komt. Een netto erfenis wordt ook wel ‘vrij van recht’ genoemd. Een voorbeeld – niet zijnde erfenis 'vrij van recht'
Erfdeel waarde woning is € 102.057 Hiervan is € 2.057 vrijgesteld en het restant van € 100.000 is belast met 30%. Dat betekent dat van de erfenis van € 102.057 er € 70.000 overblijft (100K minus 30K) + het vrijgestelde deel van € 2057. Deze waarde van € 72.058 telt mee voor Box 3. Nu NETTO, dus vrij van recht. De erfbelasting is al betaald (vastgelegd in het testament) Erfdeel dat uitgekeerd wordt (netto) is € 72058 De reeds betaalde ingehouden erfbelasting is € 30.000 De rekensom is vestzak – broekzak. Wat je in handen krijgt is hetzelfde. In de eerste situatie betaalt de overledene. In de tweede situatie betaalt de ontvanger de erfbelasting. De erfbelasting al of niet 'vrij van recht' kan worden berekend met de rekenmodule erfbelasting van de Belastingdienst - zie hieronder. http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/erfbelasting/
Het gaat om de situatie op 1 januari. Als dat huis op dat moment nog de naam van "de erven" staat dan valt haar deel in box 3.
Aftrekbaar zijn haar deel van de schulden welke op de huis rusten.