WWB uitkering en kadobonnen als onkostenvergoeding?

Met een WWB uitkering mag je max euro 95,- p mnd aan onkostenvergoeding ontvangen, mocht je boven dit bedrag uitkomen mag je dan ipv geld VVV bonnen accepteren of geldt dit dan als inkomsten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Je mag alleen maar vrijwilligers vergoeding ontvangen totaal € 1.500 per jaar maximaal dat is 10 maanden € 150 euro als je dat krijgt in vvv bonnen kan dat maar meer mag niet.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik doe vrijwilligerswerk
Heeft u een bijstandsuitkering en wilt u vrijwilligerswerk gaan doen? Dat mag. Vrijwilligerswerk kan een goede manier zijn om werkervaring op te doen. Ook is het een manier om uw sociale contacten te onderhouden of om een zakelijk netwerk op te bouwen. Als u vrijwilligerswerk wilt gaan doen, moet u wel altijd vooraf toestemming aan uw gemeente vragen.
U kunt een onkostenvergoeding krijgen voor het doen van vrijwilligerswerk. Als u 27 jaar of ouder bent, mag u per maand maximaal € 150,- netto houden zonder dat het gevolgen heeft voor uw bijstandsuitkering. Per jaar mag u maximaal € 1.500,- netto houden. Voorwaarde hiervoor is wel dat uw gemeente het vrijwilligerswerk nodig vindt voor uw re-integratie.
Soms mag u vrijwilligerswerk doen dat niet direct helpt om een baan te vinden. In dit geval mag u maximaal € 95,- netto per maand of € 764,- per jaar van uw onkostenvergoeding houden. Hiervoor moet u ook 27 jaar of ouder zijn.
Voor meer informatie neemt u contact op met uw gemeente. Ik verwacht dat cadeaubonnen hetzelfde is als een financiële vergoeding.
Er is sprake van de algemene vrijwilligers vergoeding. Voor deze hoef je geen bonnetjes te bewaren. De grens hiervoor is 95 euro per maand voor vrijwilligerswerk wat de kansen op een betaalde baan niet vergroot. Per jaar is het € 764,-.
Als het vrijwilligerswerk uw kansen op een gewone baan vergroot dan is de grens 150 euro per maand en 1500 euro per jaar.

Voor werkelijke gemaakte onkosten welke aan getoond worden met bonnetjes is geen grens. Voorbeeld is reiskosten, materiaalkosten en secondaire arbeidsomstandigheden zoals gratis koffie of lunch zijn vergoeding van onkosten.

Kosten welke lastiger aan te tonen zijn is extra was kosten en slijtage aan bijvoorbeeld kleding. En de waarde van cadeautjes, giften en VVV bonnen vallen onder de grens.

Wat overal staat is dat je de gemeente of de uitkerende instantie actief dient te informeren over je vrijwilligers werk en de onkosten die je gemaakt hebt en de hoogte van de onkosten vergoeding en de vrijwilligers vergoeding.

Als onder de 1500 euro per jaar blijft, dan is er weinig aan de hand.

Ik hoop dat het duidelijk is dat VVV bonnen of contant geld niet uit maakt, maar dat het gaat om het type onkosten en het type werk.