Mag ik als student een vergoeding vragen voor foto's van events en bedrijven?

Als student neem ik op regelmatige basis voor mijn eigen faculteit en andere faculteiten; tot nu toe deed ik dit steeds voor dankjewel. Ik zit er echter over na te denken een kleine vergoeding te vragen voor een avondje foto's (4 à 5u) en webruimte beschikbaar te maken. Ik heb echter geen idee hoe en als dit in de belastingen moet worden ingegeven (Ik dacht dat de grens op € 7000/J lag); Hoe dat dan zit voor de kinderbijslag? (ik ben immers nog steeds student); Welke omkosten mag ik dan inbrengen?; Hoeveel dagen mag ik dan fotograferen voor de faculteiten?

Daarnaast ben ik onlangs benaderd door een lokaal bedrijf die ook wat foto's nodig had; vallen die onder dezelfde voorwaarden als voor mijn hobby (ik zou ook maar een kleine vergoeding vragen). Daarnaast gaat het niet om een echte economische activiteit aangezien die persoon geen budget heeft om een "echte" fotograaf te huren. Ook dit was een voorwaarde om een vergoeding te vragen als hobbyfotograaf. Kan die zelfstandige mijn vergoeding dan belastingaftrekbaar maken of niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kinderbijslag gaat tot je 18e.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of totdat je studiefinanciering ontvangt, dan stopt de kinderbijslag ook.
fisbel
10 jaar geleden
Als je ouder(s) kinderbijslag voor je krijgen, mogen je inkomsten niet hoger zijn dan € 1266 netto per kwartaal. Bij een hoger inkomen vervalt de kinderbijslag. Het maximum inkomen om het recht op kinderbijslag te behouden voor een 16- of 17-jarige is onlangs naar beneden bijgesteld.Zie: http://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/levensloop/uw_kind_wordt_16_jaar/
fisbel
10 jaar geleden
Correctie: het bedrag was vroeger € 1250 per kwartaal. Is dus niet naar beneden bijgesteld. In de zomervakantie mag € 1300 netto extra worden verdiend.

Antwoorden (1)

Als je student ben mag je een bepaald bedrag bijverdienen, in 2013 is dit 13.530,90 euro. Dit is op basis van de verzamelloon, hier valt onder andere salaris, maar ook inkomsten uit eigen bedrijf of uit overige werkzaamheden onder. Als je daar overheen gaat heeft dit gevolgen voor je studiefinanciering (als student krijg je natuurlijk geen kinderbijslag meer!), dit betekent dat je het een en ander terug zult moeten betalen. (zie ook bron 1).
Je zult eerst moeten nagaan of je eventueel ondernemer bent, dit is oa afhankelijk van winstgevendheid, de tijd die het kost (zie bron 3). Omdat je dit naast je studie doet en niet 'professioneel' werkt (qua prijzen en tijd), zullen deze inkomsten onder het kopje 'inkomsten uit overige werkzaamheden' vallen (Box 1). In je aangifte inkomstenbelasting over het boekjaar zul je aan moeten geven hoeveel je verdient hebt, maar ook geef je hier je kosten op. Daar zal je belasting over moeten betalen. Als het zulke kleine bedragen zijn, dat het eigenlijk vrijwilligers werk is (max vergoeding 4,50 euro per uur als 23 jaar of ouder bent, anders 2,50 euro.), dan hoef je niets op te geven. (Bron 2).
Om het aftrekbaar te maken voor de ondernemer zul je een factuur uit moeten schrijven, waarop staat wat je gedaan hebt, het bedrag, aan wie je het factureert enz. Het is verstandig om dit soort zaken netjes te bewaren, zodat je dit altijd aan de Belastingdenst kunt laten zien, indien ooit nodig.