Hoe zit het met belasting mbt. fiscale partners in twee koopwoningen?

Wij, mijn partner en ik zijn fiscale partner en hebben een eigen woning. Op termijn gaan wij verhuizen naar een ander deel van NL waar mijn partner al een baan heeft. Nu hebben we daar al een woning gekocht en mijn partner laat zich daar ook inschrijven bij de gemeente. Ik blijf echter nog 1 á 2 jaar in de oude woning i.v.m. mijn werk daar. Nu bezitten we dus twee woningen, maar hoe zit het met de belasting? Kunnen beide woningen in box 1 vallen?? Of moet er toch één in box 3?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

Fiscale partners kunnen slechts voor 1 eigen woning de hypotheekrente in aftr nemen. Wel bestaat de verhuisregeling.
De maximale termijn voor het verkrijgen van hypotheekrenteaftrek voor de nog LEEGSTAANDE toekomstige eigen woning (bijvoorbeeld in aanbouw) is drie jaar + lopend jaar. Deze tijdelijke verruimingsmaatregel geldt voor het belastingjaar 2013. Als de maatregel niet verlengd wordt wordt de termijn weer twee jaar + lopend jaar. Dit betekent dat in 2013 recht op hypotheekrenteaftrek bestaat voor een leegstaande woning die uiterlijk in 2016 de eigen woning (hoofdverblijf) zal worden.

N.B: Maar zodra uw partner zich inschrijft voor de toekomstige woning wordt zij hoofdbewoner van deze woning en staat de woning niet meer leeg. Vanaf dat ogenblik moet de keuze worden gemaakt. Of voor de oude woning de hypotheekrenteaftrek óf voor de nieuwe. Voor beide woningen renteaftrek is voor fiscaal partners die apart wonen niet toegestaan. Dat is ook niet toegestaaan als er gescheiden aangifte wordt gedaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zolang u beide nog ingeschreven staat op het adres van de oude woning is hypotheekrenteaftrek dus mogelijk voor de oude én de toekomstige nieuwe woning.

Toegevoegd na 5 minuten:
In géén van de situaties (samenwonen of apart wonen) valt 1 van de woningen in Box 3.
fisbel