Loonbelasting is een bepaald percentage van het bruto loon dat men ontvangt als men in loondienst is.

Inkomstenbelasting is een bepaald percentage van het belastbare inkomen dat men in een fiscaal jaar heeft ontvangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loonbelasting is in Nederland in de eerste plaats de belasting die door de werknemer over zijn loon verschuldigd is en die door zijn werkgever op het loon van de werknemer wordt ingehouden en namens de werknemer aan de fiscus wordt betaald.

Inkomstenbelasting is de belasting die wordt geheven over al het inkomen dat een natuurlijk persoon geniet. Die betaal je dus zelf achteraf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die in loondienst is en een vast loon ontvangt, moet loonbelasting betalen. Deze belasting wordt door de werkgever op het loon ingehouden en afgedragen aan de Belastingdienst. De hoogte van de loonbelasting is afhankelijk van het loon dat men per maand verdient. Wordt het loon per dag of per week verdiend, dan moet dit eerst omgerekend worden naar een (fictief) maandloon.
Iedereen die op de een of andere manier inkomsten heeft moet inkomstenbelasting betalen. De hoogte van de inkomstenbelasting is afhankelijk van de inkomsten die men in een fiscaal jaar heeft genoten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loonbelasting is een voor-heffing op inkomsten belasting.
Ingesteld om te voorkomen dat de werknemer als zijn geld opmaakt voordat ie de aanslag inkomsten belasting zou krijgen.
De tabellen (loonbelasting is net zo min een vast percentage als inkomsten belasting) zijn zo nauwkeurig vastgesteld dat een werknemer die slechts bij 1 baas het hele jaar door werkt t geen inkomsten belasting aangifte meer hoeft te doen. Het maximale verschil tussen de ingehouden loonbelasting en de uiteindelijk te betalen inkomsten belasting is dan zeer gering.
En loonbelasting is vooruitbetaalde inkomsten belasting dus wordt dit betaalde bedrag in mindering gebracht op de uiteindelijke aanslag.

Mensen die een eigen bedrijf hebben , denk aan zzp'ers, vrije beroepsbeoefenaren, kleine zelfstandigen ed., moeten het hele jaar door maandelijks voorschotten inkomsten belasting betalen...vergelijkbaar dus met de loonbelasting. Ook die voorschotten worden verrekend met de aanslag inkomsten belasting over het hele jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De loonbelasting kan worden gezien als een voorheffing op de inkomstenbelasting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loonbelasting is een belasting die je betaalt op je loon
en die meteen van je loon wordt afgetrokken en
die ook procentueel afhangt van de hoogte van je loon.

Bij inkomstenbelasting wordt (achteraf) gekeken naar:

* Al je inkomsten in het afgelopen jaar.
Voor de meesten is dat uitsluitend het ontvangen loon, maar dat kan natuurlijk veel meer zijn zoals bijv. de huuropbrengst van een pandje wat je in bezit hebt of de rente op je spaargeld
* Al je (aftrekbare) uitgaven
Bijv. speciale zieketekosten of je hypotheekrente

De inkomstenbelasting corrigeert achteraf min of meer je loonbelasting door je persoonlijke omstandigheden er
in te betrekken.
Voor de meesten is zo’n correctie negatief en ze zien dezer dagen de blauwe "aangifte"-brief van de belastingdienst dan ook met gemengde gevoelens tegemoet.