ik werk en krijg een kleine aanvulling van de sociale zaken (max 1123), en toch krijg ik te weinig huurtoeslag , ik moet zelf 408euro betalen kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Om in aanmerking te komen voor huurtoeslag moet uw huur lager zijn dan € 681,02 per maand. Als u jonger bent dan 23, is dit € 374,44 per maand. Dit zijn de bedragen voor het jaar 2013. Of u huurtoeslag krijgt, hangt onder andere af van uw inkomen en uw vermogen (spaargeld en beleggingen).

Als je jonger bent dan 23 klopt dat dus, of je woont met meerdere mensen in je huis, dan worden hun inkomens ook bij jouw inkomen gerekend om in aanmerking te komen voor huurtoeslag.

Toegevoegd na 47 minuten:
Je huurprijs kan onderverdeeld zijn in huur en servicekosten, om voor de huurtoeslag in aanmerking te komen moeten deze twee van elkaar gesplitst worden, dat gaat zo:
Om te bepalen of je recht hebt op huurtoeslag kijkt de Belastingdienst onder meer naar de huurprijs die je betaalt. Dit is de kale huur plus eventuele servicekosten. De fiscus onderscheidt vier soorten servicekosten.
•schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
•energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
•huismeesterkosten
•kosten voor dienst- en recreatieruimten

Per categorie mag je maximaal 12 euro bij de kale huur optellen. Ook als je in werkelijkheid meer betaalt, mag je dus maar 12 euro opgeven.

Het kan zijn dat je hierdoor niet aan de minimum huurprijs komt, die voor huurtoeslag gesteld wordt, ook daardoor kan het zijn, dat je niet voor huurtoeslag in aanmerking komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Crea – schreef het volgende:
Als je jonger bent dan 23 klopt dat dus, of je woont met meerdere mensen in je huis, dan worden hun inkomens ook bij jouw inkomen gerekend om in aanmerking te komen voor huurtoeslag. Het kan zijn dat je hierdoor niet aan de minimum huurprijs komt, die voor huurtoeslag gesteld wordt, ook daardoor kan het zijn, dat je niet voor huurtoeslag in aanmerking komt. -------------------------------------------------------------------------------------
Uw beide conclusies / vermoedens hierboven lijken me niet juist.
De informatie die TS geeft is absoluut onvoldoende voor een antwoord. Maar geconcludeerd mag worden dat TS ouder is dan 23 jaar, omdat er € 400 eigen huurkosten zijn. Met een kleine huurtoeslag moet de totale huur toch wel € 500 of meer zijn. Dat de huurtoeslag zo gering is moet het gevolg zijn van een inkomen dat tegen de maximum inkomensgrens huurtoeslag aan ligt. TS zou een proefberekening huurtoeslag kunnen maken om te zien of de huurtoeslag goed is vastgesteld: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
Eigenlijk geef je veel te weinig informatie om je vraag te kunnen beantwoorden, maar ik zal een gooi doen. Daarbij moet ik nogal wat aannames doen vanwege de ontbrekende informatie, dus het is nogal wat natte-vinger werk. Ik hoop dat je dat begrijpt.

Allereerst: heb je zelf al een proefberekening gemaakt op http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/? Dat zou ik eerst doen, als ik jou was. Klopt de toeslag die je daar uit de rekenhulp krijgt met wat je nu ontvangt? Zo ja: dan zal het hoogstwaarschijnlijk correct zijn zoals de toeslag nu is vastgesteld. Zo nee: bel of schrijf de afdeling Toeslagen van de Belastingdienst en zoek uit waar het verschil zit.

Dan nu de aannames: je zegt dat je werkt en dat je een aanvulling ontvangt van de sociale dienst, maximaal 1123 euro. Gezien de hoogte van het bedrag en de hoogte van een WWB-uitkering ga ik er vanuit dat je totale inkomen 1123 euro is, en niet de aanvulling. Vervolgens ga ik er vanuit dat dit je netto inkomen is en je bruto inkomen dus hoger ligt, maar ook dat is een aanname waarvan ik niet weet of die klopt.

Als die aannames echter wél kloppen, zou je komen op een jaarinkomen van - hele grove schatting, dus weer mogelijke foutmarge - ongeveer 19000 euro. En als je dan invult in de rekenhulp dat je een rekenhuur hebt van 563 euro en 0 euro servicekosten, dan betaal je zelf nog precies 408 euro na aftrek van de toegekende huurtoeslag.

Conclusie: op basis van de gegevens die je hier geeft, wat aannames en grote schattingen zou het kunnen zijn dat de hoogte van toegekende huurtoeslag correct is. Maar je ziet zelf al dat ik veel aannames heb moeten doen. Als je zelf in de rekenhulp je daadwerkelijke bruto jaarinkomen en je daadwerkelijke huur invult samen met de andere benodigde gegevens, kun je zien of de hoogte van je toeslag inderdaad klopt. Daarnaast zou je met Digi-D kunnen inloggen op Toeslagen.nl om te controleren of de gegevens die de Belastingdienst van jou heeft en waar de hoogte van je huurtoeslag op is gebaseerd, correct zijn.