Hoe aangeven in aangifte belastingdienst dat expartner hypotheekschuld heeft overgenomen?

In Box 1 van de belastingdienst moet ik aangeven over mijn eigen woning in 2012. Deze is eind 2012 overgenomen door mijn ex die de hypotheek schuld op zich heeft genomen. Ook heeft hij mij bij de notaris de rest schuld kwijtgescholden.
Dus hij is nu volledig eigenaar en ik dus niet meer.
Nu krijg ik alleen maar de optie om de waarde in te vullen van de verkochte woning. de eigenwoningschuld en de overwaarde.
wat moet ik invullen? de waarde van de totale hypotheek ( geen idee hoeveel makelaarskosten waren) ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Afhankelijk van de fiduciaire eigendom (geheel van u, geheel van hem of haar of gedeeltelijke eigendom) blijft iedereen belast met de gekozen verdeelsleutel. Dat geldt eveneens voor de hypothecaire schuld.

Ik begrijp, dat u "uit" elkaar bent en dat er sprake is van boedelscheiding.
Afhankelijk van de gekozen datum gaat dus de nieuwe situatie in. Wie is eigenaar van het pand en voor welk deel en wie draait er op voor de hypothecaire schuld en voor welk deel?

Een en ander moet in het echtscheidingsconvenant en of in de acte van scheiding en deling staan omschreven.
Raadpleeg een krant om eventueel uw aangifte te laten invullen. Neem even rustig de tijd om de spullen goed geordend op volgorde te leggen en maak een afspraak met een hulpverlener bij aangifte. PS: Makelaarskosten hebben te maken met de aankoop van het pand en niets te maken met het verkrijgen van een hypothecaire lening, die je bij een bank afsluit met uw gekochte pand als eigendom. U (als eigenaar van het pand) is de hypotheekgever de bank is de nemer).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jouw aandeel in het huis min jouw aandeel in de hypothecaire lening is de overwaarde.
Ik denk dat e.e.a. niet is kwijtgescholden maar als boedelverdeling is geschied.
Vraag de notaris hoe e.e.a. in je aangifte moet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je antwoord, Er was een hypotheek 150000, deze is kwijtgescholden door mijn ex naar mij toe, hij staat in de akte als volledig eigenaar. er is geen inboedelverdeling geweest.. Makelaarskosten ectr geen idee, heb alleen een volmacht gestuurd . Notaris gaf aan dit te bespreken met een administrator maar om daar nu 70 euro voor uit te geven..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus hij is enig eigenaar van het huis geworden en heeft jouw eigenaarsaandeel in de woning gekrgen in ruil voor het op zich nemen van de hypotheekschiukld?
Geen inboedel maar boedelverdeling.
Hoezo makelaarskosten?
Denk ook aan een eventueel (theoretisch) aandeel in de rente van de hypotheek in je aangifte.
De aangifte gaat over 2012. Pas eind 2012 is de woning overgegaan naar je ex via een notariële akte en is de hypotheekschuld daarbij door de ex overgenomen.
De nieuwe situatie gaat dus gelden voor 2013.

Dat betekend dat over heel 2012 je mede eigenaar bent geweest van de woning en mede schuldenaar in de hypotheek. (allebei voor 50 % tenzij huwelijkse voorwaarden of een samenlevingscontract de bezittingen en schulden anders hebben geregeld).

In de aangifte moeten dus beiden hun deel aangeven. Als je over 2012 nog fiscaal partner was dan kan de aangifte ook nog gezamenlijk worden ingediend. Ieder geeft dan voor zich in gezamenlijkheid de totale waarde verdeling van de schulden en bezittingen aan.

Als je in 2012 een eigen inkomen had en meer dan 6 maanden gehuwd of (geregistreerd) samenwonend was, dan mag je de betaalde hypothecaire rente over 2012 evenredig aftrekken van je inkomen. Het kan voordeliger zijn om de aftrek aan de meest verdienende partner te laten en dit achteraf onderling te verrekenen.

Voor het huurwaardeforfait 2012 mag de OZB waarde van de woning over beide partners verdeeld worden. Daarbij mag rekening gehouden worden met het inkomensdeel van ieder. De meest verdienende partner heeft dan het grootste voordeel.

Had je in 2012 geen eigen inkomen dan wordt de totale schuld en bezittingen berekening aan de alleenverdienende partner toegerekend. Deze krijgt dan de maximale aftrek. De alleenverdienende partner geeft dan de volledige waarde, rente en schuld aan. Verrekening van de teruggaaf kan dan later onderling geregeld worden.

Als je in 2013 in de woning blijft wonen maar je bent geen eigenaar meer dan wordt door de fiscus uitgegaan van huur inkomsten voor de eigenaar (je ex).
Dit moet dan een marktconform huurbedrag zijn waarover je ex dan inkomsten-belasting moet betalen.
Deze inkomsten moet de eigenaar dan aangeven in de aangifte 2013. Het betreft dan een eigendoms woning die niet door de eigenaar bewoond wordt.

Kortom: doe de aangifte samen met je ex-partner en maak gebruik van het feit dat jullie in 2012 nog recht op 'n fiscaal partnerschap hadden. Verdeel de lasten en de lusten in de aangifte zo voordelig mogelijk; het aangifteprogramma biedt daar alle mogelijkheden voor, je kunt de effecten van diverse berekeningen voor de definitieve verzending al bekijken en daar je voordeel mee doen.
Pas als je de meest voordelige aangifte hebt samengesteld klik je op verzenden.