Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je kiezen voor nederlandse belastingplichtige als je geen nederlandse inkomsten hebt gehad tijdens verblijf in buitenland?

Op het M-formulier schijn ik alleen als binnenlandse belastingplichtige te kunnen worden aangemerkt als ik tijdens mijn wonen in het buitenland ook inkomsten uit nederland heb ontvangen. of in nederland bezittingen heb.
Ik heb alleen mijn nederlandse bankrekening nog en verder niets, sta nietmeer ingeschreven bij een gemeente. Wil wel graag als binnenlandse belastingplichtige worden aangemerkt omdat het meer voordelen geeft. Woon slechts vanaf de laatste 3 maanden van 2012 in het buitenland.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
680

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, je kan in het jaar van migratie kiezen om het gehele jaar als binnenlands belastingplichtige aangemerkt te worden, ongeacht of u in de periode dat u in het buitenland was belastbaar inkomen uit Nederland genoot.

"De binnenlandse belastingplichtige die niet gedurende het gehele kalenderjaar in Nederland woont [...] kunnen kiezen voor toepassing van de regels van deze wet voor binnenlandse belastingplichtigen [...]." (artikel 2.5 lid 1 Wet op Inkomstenbelasting 2001)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding