Belastingdienst schat mijn inkomsten te hoog in. Kan ik bezwaar maken?

Ik heb een eigen bedrijfje (parttime) en heb geen omzetbelasting ingediend. Nu komen ze dus met een schatting die veel te hoog is en die ik niet kan betalen. Wat kan ik doen??? Help!!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K
ronron1212
11 jaar geleden
heb je er rekening mee gehouden dat als je in de kleine ondernemingsregeling valt de btw omzet is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NEE. Wat betekend dat???
ronron1212
11 jaar geleden
btw wordt dan inkomsten. Btw betaal je gewoon alleen maar omdat je het ook ontvangt AnywayNL
ronron1212
11 jaar geleden
allemaal bekend AnywayNL alleen dan is niet betaalde btw inkomen geworden. Dus inkomsten belasting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
BTW is nooit inkomsten???
Je betaalt die toch altijd aan de belasting. domweg omdat je die doorberekend aan de klant).Of je nu groot of klein bent.
Of je nu winst maat of verlies.
Ik sna je opmerking niet.... (ronron)
ronron1212
11 jaar geleden
Nee Katje er zijn bedrijven die te weinig omzet draaien en die hoeven geen BTW af te dragen de kleine ondernemingsregeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron, het lijkt of jij er erg veel van af weet.
Waarom geef je geen antwoord ipv deze vragen te stellen?
ronron1212
11 jaar geleden
Ik stel geen vraag maar dat doet doodie ik vraag alleen om wat meer info

Het beste antwoord

Boekhouding op orde maken en insturen!!
Elk kwartaal.
Dan krijg je gewoon een aanslag (of teruggave!) die je verdient.
Geef je niks aan,dan krijg je het gemiddelde van jouw doelgroep.
Dus probeer elk kwartaal een overzicht te maken

Indien je te weinig omzet hebt voor een salaris, dan maak je dat "nihil". Anders heb je straks ook nog een omzet - en loonbelasting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
in een eenmans zaak heb je niet omzet en inkomsten belasting maar alleen inkomstenbelasting
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry als ik niet helemaal volledig ben.
Ik heb een paar jaar de boekhouding gedaan van de BV van onszelf. (dus geen ez) Maar in ieder geval: geef wat op! Desnoods een schatting (mag ook)
Anders maakt de belastingdienst een schatting. En die is niet grappig. (opportunistisch noemt mijn man het)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dus al gebeurd. Ik heb een rekening gekregen op basis van een schatting. Ik moet nu dus alsnog mijn aangifte doen? Is dit terug te draaien?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doodie, ja, het is terug te draaien.
Maar dan moet je echt asap je boekhouding gaan doen en contact opnemen met de belastingdienst.
Leg uit dat je net begonnen bent enz.
Niet zomaar laten lopen, want dan wordt het probleem alleen maar groter.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee KatjeD, heel erg bedankt!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212, waarom zou je met een eenmans zaak niet met omzetbelasting (btw) te maken kunnen hebben?
ronron1212
11 jaar geleden
In dit geval niet omdat de ondernemer partime werkt en geen btw afdracht kleine ondernemingsregeling zoals ik al in deze gehele vraag meerdere keren heb gezegd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste RonRon1212, parttime werken is geen grond voor toepassing kleine ondernemingsregeling.
Die regeling is m.i. van toepassing als de ondernemere (per saldo op jaarbasis) geringe bedragen zou moeten afdragen. Uit de vraagstelling van Doodie blijkt dat niet.
Met jouw antwoord suggereer je bovendien dat in een eenmanszaak altijd de kleine ondernemingsregeling van toepassing is.
Dat kan m.i. niet juist zijn.
ronron1212
11 jaar geleden
Hajete allemaal bekent lees de vraag en alle antwoorden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron, dat is geen inhoudelijk antwoord op mijn reactie.
Daar wordt niemand wijzer van.
Weet je het werkelijk niet?
Beter is het dan dat je dat bekent.
(Om in jouw stijl te blijven.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet in ieder geval dat het DIEFSTAL het, als je je klanten wel omzetbelasting vraagt, maar die vervolgens niet afdraagt.
Of je nu een groot of klein bedrijf hebt. Het klopt, dat je geen OB hoeft af te dragen als je onder een limiet zit.
Maar dan mag je hem ook niet berekenen aan je klanten. Nogmaals Ronron: geef eens een goed antwoord als je er zoveel van af weet.
Ipv alles te bekritiseren. Of zoals jij zegt: extra informatie te vragen. Je hebt nu genoeg extra info neem ik aan???!!
ronron1212
11 jaar geleden
Hajete ik ga verder niet in op onzinnige opmerkingen en over vakgebieden. Ik ben van al je opmerkingen op de hoogte en weet daar alles van. lees verder even alle opmerkingen en antwoorden en de vraag goed dan laat ik het hier verder bij.
ronron1212
11 jaar geleden
Katje d lees dit even
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
RonRon lees dit even:
GEEF ANTWOORD ALS JE HET ZO GOED WEET Het enge wat je nu doet, is anderen bekritiseren.
Daar heeft deze vraagsteller NIKS aan.
ronron1212
11 jaar geleden
Dit soort reactie zorgen voor een reactie. Ik hebt in de reactie op de vraag al gevraagd wat ik wilde en daar verder niets op gezien dus ik geef verder geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ra, ra
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron, ik heb antwoord gegeven op je vraag. Verder vind ik het persoonlijk ook wat betweterig overkomen om wel met reacties op antwoorden te komen (kritiek) en zelf geen antwoord te géven. Als je er zoveel vanaf weet; please, tell me. Dan heb ik er ook nog wat aan. Verder hebben jij en KatjeD iets uit te vechten geloof ik ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doodie, je antwoordt:
' "Indien je te weinig omzet hebt voor een salaris, dan maak je dat "nihil". ' Hoe kan de omzet, zeker bij (parttime) eenmansbedrijf, het salaris zodanig beinvloeden dat je geen omzetbelasting zou moeten aangeven?
Of wil je een juiste aangifte omzetbelasting verschuiven naar de toekomst?
Dat lijkt op het ene gat met het andere gat vullen.

Andere antwoorden (6)

Gewoon alsnog invullen en op sturen word dan aangepast schatten doen ze alleen om jou te motiveren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Deaal waar haal je dat vandaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ervaring :-)
ronron1212
11 jaar geleden
Welke ervaring
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Me eigen heb ook wel een telaat ingestuurd
ronron1212
11 jaar geleden
gaat hier nu niet om te laat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wijsneus op het moment dat je hem in stuurt is ie wel te laat ik en meerdere die ik ken heeft het zelfde gehad gewoon ingestuurd en word dan verandert was op advies van me oom die bij de ecd werkt de vroegere
FIOD dus die kent de regels wel
ronron1212
11 jaar geleden
Wijsneus?????????? je bent wel erg brutaal maar je hhebt ongelijk wat de vraag gaat niet over te laat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Let op nu heeft ie hem niet opgestuurd doet hij dat alsnog dan is ie dus telaat opgestuurd snap je hem is echt geen raket wetenschap
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je taalgebruik is niet dat je denkt " komt wel goed"
En boekhouden is toch echt een precisie werkje, Maar: je hebt dus een berekening nagestuurd.
Dan gaan ze die gebruiken ipv de schatting. Die schatting is niet om te motiveren hoor,
Maar is gewoon een regel: niet opgeven = schatting.
Soms is dat een schatting van de gehele sector bv...
Kan erg tegen vallen! (heeeel erg...)
ronron1212
11 jaar geleden
Helemaal goed KatjeD
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niks op gezien? Ik heb toch antwoord gegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps, reactie verkeerd geplaatst, sorry.
Maak een afspraak bij de belastingdienst, neem je boekhouding mee, ze zijn daar bereidt je te helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aangiftes indienen en uitstel van betaling aanvragen, doordat je geen aangifte OB hebt ingediend is er een schatting gemaakt van de te verwachtte omzet van jouw doelgroep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag niet verwachten dat de Belastingdienst helderziende is en jou voor het juiste bedrag aanslaat als jij geen aangifte doet.
Als je niets doet zijn de volgende aanslagen steeds hoger omdat de Belastingdienst er (begrijpelijkerwijs) van uitgaat dat de hun geschatte aanslag te laag is als je niet reageert.

Dus steeds tijdig, juiste aangiftes indienen en tegen de nu ontvangen ambtshalve vastgestelde aanslag bezwaar maken.
Vergeet niet om uitstel van betaling te vragen voor dat deel van de aanslag dat te hoog is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enige juiste antwoord.
Dan had je de omzetbelasting in moeten dienen.
Je kan je boekhouder vragen om bezwaar aan te tekenen, en de cijfers te laten zien, maar de belastingssdienst is strenh hierin. Als je verdiend, het maakt niet uit wat en hoeveel, dan moet je betalen. Maar er is een ding leuk aan de belasting, en dat is, ze vragen nooit meer te betalen als je hebt verdiend.. Wat je moet betalen, heb je dus ook verdiend. best eerlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goede ondernemer, zorgt ervoor dat hij op tijd zijn aangifte op de juiste wijze heeft ingediend. Zelf zou je ook graag willen, dat bijvoorbeeld uw leverancier de producten tijdig bezorgt of diensten tijdig en juist uitvoert. Dus aangifte doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een preek, geen antwoord op mijn vraag...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Preken zijn pijnlijk en waar.