Waarom moet de staat 2 keer profiteren van het geld wat IK verdiend heb door hard te werken.

Als ik mijn hele leven hard gewerkt heb en daardoor een fortuin heb verdiend waar ik al belasting over betaald heb, mijn kinderen dat vervolgens erven als ik kom te overlijden, waarom moet de staat dan 2x profiteren van mijn zuurverdiende centen?!
Als mijn kinderen mijn geld erven moeten ze daar nogmaals belasting over betalen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag ik me ook af..... goeie vraag

Het beste antwoord

Je ziet het verkeerd. Oeps slechte binnenkomer.

Het geld wat jij hebt, daar is al vele malen belasting over betaald. Voorheen was het namelijk iemand anders zijn geld. Ook betaal je belasting over de rente die jij ontvangt. Dus van geld die jij braaf NIET uitgeeft.

Je moet het anders zien. Jouw kinderen verdienen geld. Namelijk jij geeft het ze. Zij hebben dus geld verdient en daar moet belasting over betaald worden. Je kan het niet meer zien als jouw geld. Het is hun verdienste.

Elke euro die in omloop is, elke virtuele euro, daar is vele malen lang belasting over betaald. Namelijk ELKE keer als hij van eigenaar wisselt.
De euries die jij aan jouw kinderen geeft, of die je kinderen krijgen als jij er niet meer bent, is een eigenaar wisseling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, dat was ik ook net aan het denken.

Andere antwoorden (6)

Het lijkt me evident. Ze willen geld vangen...

Er is natuurlijk een loophole. Het staat je vrij om je kinderen giften te geven terwijl je nog leeft. Volgens mij zijn echter hier wel beperking aan wat je jaarlijks mag geven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en vaak hebben diezelfde giften weer een negatief effect op je aanspraak in de erfenis....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Johanpok dit is een vreemde reactie. Natuurlijk heeft het een negatief effect op de erfenis. Alles wat al weggegeven is, is er niet meer, dus wordt de erfenis op moment van overlijden minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is inderdaad een oplossing maar dan moet je weer oppassen dat zij niet weer teveel geld krijgen waardoor ze weer meer belasting moeten betalen.
Ha, die Harry1980;

Sterker nog, als de erfgenamen het geërfde geld gaan uitgeven wordt er via de BTW nog een keer extra aan verdiend. Het waarom lijkt me duidelijk; overheden hebben nu eenmaal constant geld nodig. Maar het is duidelijk dat erfbelasting in het algemeen als de meest onrechtvaardige heffing wordt ervaren. Niet voor niets is er onlangs aan de tarieven en vrijstellingen gesleuteld om die lasten iets te verlichten. Maar vreemd te verklaren blijft het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn een heleboel dingen in een land waar iedereen van profiteert (denk aan straatverlichting, politie) die betaald moeten worden. Dus daar profiteren jullie ook van mee.
Daarnaast zijn er heel veel mensen die hun hele leven hard gewerkt hebben, maar geen fortuin eraan over houden omdat ze niet het geluk hebben van een baan die goed betaalt.
Als jouw kinderen belasting betalen over hun erfenis, kunnen mensen in moeilijkere situaties ook geholpen worden, eerlijk toch dat het op die manier wat beter verdeeld wordt?
Waarom zouden jouw kinderen recht hebben op allemaal geld waar ze zelf niks voor gedaan hebben, en de kinderen van hard werkende mensen in minder betalende beroepen niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat slaat werkelijk nergens op, sommige mensen hebben het nou eenmaal beter als anderen.
Mij kind heeft recht op mijn geld omdat het mijn kind is.
En wie bedoel je met ''mensen in moeilijkere situaties''? Daar vallen ook de lamzakken onder die geen zin hebben om te werken en hun handje ophouden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jah Fynnya! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je had het toch zelf over oneerlijkheid? Dat het oneerlijk is voor jouw kinderen dat hun ouder hard voor dat geld gewerkt heeft en er dan een deel van weggenomen wordt ipv dat je kinderen 100% krijgen? Ik vond het relevant om daarbij even op te merken dat het nog veel oneerlijker is voor de kinderen van ouders die even hard werken en er niks aan over houden. Jouw kinderen krijgen in ieder geval een deel van een fortuin, anderen niks... Natuurlijk zijn er ook mensen die meeprofiteren en gewoon zelf zouden moeten werken, heb je absoluut gelijk in. Maar van die belasting wordt bijvoorbeeld ook gezorgd dat elk kind naar school kan (ik blijf maar even in de categorie kinderen), of dat weeskinderen of kinderen van junks of mensen met psychische stoornissen opgevangen kunnen worden. Jouw kinderen hebben het geluk dat ze een ouder hebben die zo goed voor ze zorgt en ze zelfs geld nalaat later, sommige kinderen zouden niet eens hun kindertijd overleven als bepaalde overheidsinstanties niet voor ze zouden zorgen. En ook dat is iets waar onze belasting naartoe gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fynnya +1.
Ik baal van altijd dat kankeren op de belasting terwijl wel iedereen het maar normaal vindt dat alles zo goed geregeld is in Nederland. Natuurlijk wil ik ook minder belasting betalen dan ik nu doe, maar ik besef dat ik er heel veel voor terug krijg aan openbaar vervoer, aanleg van wegen , scholing etc.
Er zijn heel veel mensen die het idee hebben dat ze alleen maar rechten hebben en geen plichten.
rose
14 jaar geleden
Ik ben altijd zo blij, als ik weer meer belasting mag betalen ;.)
paulus811
14 jaar geleden
Het punt bij erfbelasting is dat over het geerfde bedrag al belasting betaald is en het is gewoon oneerlijk dat daarover nogmaals belasting moet worden betaald omdat de eigenaar ervan overlijdt. Die lantaarnpalen en uitkeringen zijn al betaald van de belasting die er eerder over datzelfde kapitaal is ingehouden. Voor de aanleg van wegen wordt al wegenbelasting geheven. 16 miljard per jaar om precies te zijn en daar wordt 4 miljard besteed aan wegen, de rest gaat op aan prestigeprojecten, bodemloze putten en de bureaucratie. En cavia, als je schrijft 'alleen maar rechten hebben en geen plichten', vergeet je wel erg makkelijk dat Nederland de hoogste belastingdruk heeft van de hele EU.
In principe heb je natuurlijk volkomen gelijk door het oneerlijk te vinden dat er 2x belasting wordt betaald over je inkomen. Aan de andere kant zijn er weinig mensen die een erfenis ontvangen waar echt veel successierecht op wordt betaald.

Vaak zie je dat grote erfenissen bestaan uit onroerend goed (een huis dat bijvoorbeeld in 1965 is gekocht en nu ineens veel waard is). Over de waardevermeerdering van dat onroerend goed is nooit belasting betaald. Nu komt die waarde ineens vrij voor de erfgenamen en die moeten wegens zogenaamde "bevoorrechte verkrijging" successierecht betalen.

Als dit stukje "oneerlijke" belasting zou vervallen zou er een andere belasting weer omhoog moeten om de begroting van de regering sluitend te krijgen.

Je kan het ook zo zien dat je lekker veel geld ontvangt waar je zelf niets voor hebt hoeven doen; behalve dan je ouders overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is juist heel goed dat je als rijker persoon meer gaat bijdragen dan iemand weinig vermogen bezit. Ik vind dat een verplichting die je hebt aan dezelfde maatschappij die je in staat heeft gesteld het fortuin te vergaren. Het is logisch dat je meer terug gaat geven, dan iemand het minder heeft gedaan.

Belasting is de enige manier om te zorgen dat we de 'zwakkeren' in de samenleving kunnen bijstaan en helpen. Dit heet socialistisch en hoort bij elk beschaaft en ontwikkeld land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met hard werken, verdien je geen fortuin helaas.
Al het geld is van de staat, wij hebben het enkel in bruikleen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met hard werken kan je echt wel een fortuin verdienen hoor.
Koop een herenhuis, verdeel ze in 10 kamers, laat studenten 400 eurie per maand betalen per kamer.
Dat is 4000 euro per maand per huis, een kennis van me heeft zo een 2 blokken huizen, tel uit je fortuin.
En die werkt nog niet eens hard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet hard werken, dat is uitbuiten :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor het herenhuis heb je al een klein fortuin nodig. De rest is niet werken, maar geld verdienen. Dat is wat anders.