Kun je als particulier legaal vergoedingen geven aan mensen die je helpen met projecten?

Als je zelf je eigen geld in gebruikt voor een project en je helpers af een (onkosten)vergoeding wilt geven, mag dit? Ik heb begrepen dat die ''helpers'' zelf deze inkomsten zouden kunnen opgeven bij de aangifte als ''overige inkomsten''. Echter kan ik nergens informatie vinden over het ''uitbetalen'' van hulptroepen als particulier.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (3)

Een bedrijf of werkgever kan onkostenvergoedingen geven. Deze zijn behouden aan maximumbedragen en dit is ook de reden dat bedrijven deze vergoeding niet op hoeven te geven. Dit geldt mijn inziens ook voor particulieren (als een werkgever het al niet hoeft te betalen, dan een particulier ook niet, mits je je aan de maximum bedragen houdt natuurlijk).

Hier vind je een overzicht wat geldt voor vrijwilligerswerk...maar zo zou je het ook kunnen noemen toch?

http://www.welzijnbarneveld.nl/page/Vrijwilligersvergoedingenbelasting.htm

De ontvanger van het geld, moet zelf het maximum bedrag in acht houden wat je mag bijverdienen en alles wat hij daarboven aan inkomsten heeft netjes opgeven.

Verder kon ik weinig vinden over particulieren. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat het onder "schenkingsrecht" zou kunnen vallen, maar ook daar heb je maximum bedragen waarover je geen belasting hoeft te betalen. Dus als jij iemand 100 euro geeft voor een klusje, of gewoon zomaar, dan hoeft dat niet te worden opgegeven.

Ik heb nog wat linkjes toegevoegd. Het betreft hier meestal de ontvanger van het geld. Maar zo kan heb je een idee.
Hopelijk heb je er wat aan!

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/schenkbelasting/

http://financieel.infonu.nl/belasting/74701-belastingvrij-bijverdienen.html

http://zeemeeuw.infoteur.nl/specials/belastingvrij-bijverdienen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen minimumbedrag waarboven je aangifte moet doen. Je moet volgens mij altijd aangifte doen van je inkomsten. Of je belasting moet betalen bepaalt de belastingdienst daarna, maar opgeven moet je het wel.
De vrijwilligersregeling lijkt me hier in ieder geval niet van toepassing. Daarvan zou sprake zijn als mensen werkzaamheden verrichten voor een sportvereniging of sportstichting of ANBI waarbij ze niet in dienst zijn en waarvoor ze een vergoeding krijgen die in feite niet in verhouding staat tot de omvang en het tijdsbeslag van het werk.

Je zou de geschetste situatie m.i. het beste kunnen vergelijken met een particulier die een particuliere thuishulp heeft voor huishoudelijk werk (een 'alphahulp'). Als die niet meer dan drie dagen per week komt werken bij een particulier is geen sprake van loondienst.

Je spreekt gewoon een vergoeding af en de ontvangers geven die op aan de Belastingdienst. (Deze inkomsten worden meegenomen voor het berekenen van een uitkering, de toeslagen en de voorlopige teruggaaf. )

Wel zou ik alle schijn vermijden waardoor in fiscale ogen een dienstverband zou kunnen ontstaan. (En dus ook de verplichting het wettelijk minimumloon uit te betalen en alle andere gevolgen.)
Dus ik zou ze niet meer dan enkele dagen laten werken, ze de mogelijkheid geven zich te laten vervangen door een ander (net als bij krantenbezorgers) en geen vaste dagen/tijden afspreken dat ze op moeten komen dagen.
Computoon
11 jaar geleden
Waarom zou het niet mogen? Stel de vraag eens anders. Mag ik illegaal enz....
De belastingdienst staat niet om de hoek te kijken wat iedereen uitspookt. De belastingbetaler zorgt er zelf wel voor dat alles aan de grote klok wordt gehangen. Vroeg of laat.
Als antwoord op uw vraag zou ik zeggen.
"Ja u kunt gewoon uw dankbaarheid laten blijken door een presentje te geven.Een onkostenvergoeding op zich is geen presentje en een vrij logische zaak bij hulp. Zolang een en ander niet gebeurt in de sfeer van het behalen van een winstoogmerk lijkt er mij niets aan de hand. U trekt geen kosten of kan ze niet aftrekken in fiscale zin en de tegenpartij verwerkt het al zo niet als inkomen."