Weet de belastingdienst wat ik op mijn rekening heb staan?

Een discussie met vrienden.

Weet de belasting dienst precies hoeveel geld ik op mijn rekening heb staan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

In Nederland is dat idd het geval. Niet dat ze er voortdurend zicht op hebben, maar de banken in ons hebben de plicht die informatie, indien er om wordt gevraagd, aan de belastingdienst te verstrekken.
Maar er zijn nog voldoende banken op deze aardkloot, die nog wel een strikt bankgeheim hebben en waar de belastingdienst geen vinger achter kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ja, je wordt compleet in de gaten gehouden dus dat weten ze zeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze hebben iig de bevoegdheid om dat te weten.

Maatregelen tegen belastingfraude
De Belastingdienst heeft verregaande bevoegdheden. Zo heeft de fiscus toegang tot bankgegevens en andere persoonlijke gegevens en het recht van parate executie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn god, parate executie! Ik had geen idee dat de bevoegdheid van de Belastingdienst zo ver gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dus ik zou maar betalen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt toegang tot bankgegevens. Is dat echt zo of is het zo dat ze op aanvraag door de bank worden verstrekt. Maw zijn ze nog steeds afhankelijk van (verplichte) medewerking door de bank of kan die direct worden gepasseerd?
Misschien geen praktisch verschil maar toch...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De belastingdienst krijgt jaarlijks een opgave van de banken van de stand van je rekeningen. Daarnaast hebben ze de bevoegdheid om te controleren als dat nodig wordt geacht. Tevens worden transacties door de banken gemeld die een bepaald bedrsg overschrijden. De grens weet ik even niet. Vroeger heette dat meldplicht ongebruikelijke transacties, tegenwoordig anders geloof ik. Kortom, er is niet voor niets zoveel heissa over cd's met rekenjnginformsatie uit landen als Zwitserland en zo :-)
Computoon
11 jaar geleden
Reagerend op MisterWrite: "Parate executie betekent dat een schuldeiser zich op een goed kan verhalen zonder dat hij een gerechtelijke uitspraak nodig heeft." Toen ik de uitdrukking voor het eerst hoorde, kreeg ik er een beeld bij waarvan ik wist dat het niet kon kloppen. Althans: niet in Nederland (een schuldenaar die tegen de muur wordt gezet om zonder pardon te worden neergeschoten.)
nee, maar als zij redenen zien om jouw bankgegevens na te gaan is er in Nederland geen bank die dit mag weigeren
11 jaar geleden
Nee dat weet de Belastingdienst niet. Wel krijgt de Belastingdienst bepaalde informatie door. Zo wordt bij voorbeeld de genoten rente gerenseigneerd door de banken aan de fiscus. Ook is het zo, dat de Belastingdienst wel weet, wat jij niet weet. Dat klinkt gek? Heb je wel eens zitten luisteren in de kroeg naar flinke verhalen? Die hoor je in de kroeg. Van heel flinke jongens. Die heel gemakkelijk met tonnen(geld) strooien alsof het niks is. En een aftrekposten die ze hebben. Daar lusten de honden geen brood van. En handig zijn ze. En dan ineens kijken ze verbaasd op, dat ze 4 ton moeten bij betalen met 4 ton boete. Samen € 800.000. Ze waren vergeten, dat hun verraders niet slapen en dat muren oren hebben. Neem 1 ding van mij aan. Vertrouw je eigen linker hand niet. Laat hem niet weten wat de rechter doet. Bewandel het goede pad en je hebt niets te vrezen.