Kan je belastingaangifte doen van een baan als folderbezorger?

Als je folders bezorgt kan je dan hiervan belastingaangifte doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21.8K
ronron1212
11 jaar geleden
wat en waarvoor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een baan als folderbezorger had of hebt. Kan je dan je belasting terug vragen? Of gaat dit er niet af van je loon, en kan dit dus niet?
ronron1212
11 jaar geleden
Je komt met het inkomen niet aan een betaling van belasting tor.

Antwoorden (6)

Als je een loonstrook en/of jaaropgave krijgt dan kan dat.

Toegevoegd na 9 minuten:
Dus het kan alleen als je in loondienst bent, dat ben je niet altijd als je kranten of folderbezorger bent.
Ga je naar school en heb je een baan(tje), of loop je
stage
? Vaak ben je
dan
in loondienst
, en wordt er mogelijk te veel belasting ingehouden op je
loon. Je kunt dan belasting terugkrijgen door
aangifte te doen
Ben je
niet in loondienst
? Bijvoorbeeld omdat je een krantenwijk hebt?
Dan heb je hierover nog geen belasting betaald. Je krijgt dan minder
belasting terug of je moet belasting betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krantenbezorgen gebeurt niet in loondienst, dus zonder inhouding van belasting?
Of bedoel je alternatieve postbezorging door ZZPers?
Als er op het uitbetaalde loon belasting is ingehouden kan je eventueel te veel betaalde belasting terug krijgen. Als je lid bent van een FNV vakbond is het mogelijk om daar uit te laten rekenen of je wel of geen geld terugkrijgt en dus wel of geen aangifte hoeft te doen.
Adressen van FNV zie link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je folder- of krantenbezorger bent ben je niet in loondienst van het bedrijf waarvoor je dat doet. Je bent dus geen werknemer en op het bedrag dat je ontvangt wordt geen loonheffing ingehouden. Er is sprake van een zogeheten 'overeenkomst van opdracht'.

Het ontvangen bedrag moet je dus (in principe) opgeven aan de Belastingdienst door middel van een aangifte Inkomstenbelasting. Of je daadwerkelijk belasting moet betalen, hangt van allerlei factoren af (bijv. de hoogte van het bedrag, of er sprake is van andere inkomsten/aftrekposten e.d.)
Computoon
11 jaar geleden
Uiteraard. Het kán niet alleen, maar het móet ook. Je bent immers verplicht om al je inkomsten in te vullen.

Als folderbezorger ben je doorgaans niet in loondienst, en deze verdiensten zullen dan ook - als je hier gebruik van maakt - niet verschijnen in je vooringevulde aangifte. Je moet de verdiensten dan invullen bij "resultaat uit overige werkzaamheden".

Als dit je énige bron van inkomsten was, is de kans trouwens erg groot dat je - mede door alle heffingskortingen - geen belasting verschuldigd bent. Dit betekent echter nog niet dat je het dan niet op hoeft te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je geen belasting verschuldigd bent hoef je geen aangifte te doen, tenzij je van de Belastingdienst aangifte moet doen doordat je een aangiftebrief krijgt.
Belasting aangifte doen betekent, dat je aangeeft welk - en hoeveel inkomen je in een bepaalde periode jaar hebt genoten.
Als je dus aangifte wil of moet doen zal je dus ook aan moeten geven of je met het verspreiden van folders inkomen hebt genoten. Het is wel zo, dat om als bron van inkomen in aanmerking te komen er niet alleen maar sprake moet zijn van verlies Bronbeginsel).

Toegevoegd na 37 minuten:
Stel je bent vrachtwagenchauffeur en maakt uit hobby graag foto's en nog mooie ook. Vrienden en kennissen bestellen zelfsl foto's bij je en daar verdien je wat mee. Bijvoorbeeld € 1000. Je geeft dat aan bij de inspecteur, maar ook dat je een camera van € 5000,- hebt aangeschaft, geheugenkaarten hebt gekocht, foto's hebt laten afdrukken en noem alles maar op wat je als kostendrukkend op die € 1000,-- opbrengst in mindering wilt brengen. Grote kans dat de inspecteur dat verwerpt als bron van inkomen. Als de feiten andersom liggen is het niet per definitie zo, dat de inspecteur e.e.a. als bron verwerpt.

Toegevoegd na 37 minuten:
Stel je bent vrachtwagenchauffeur en maakt uit hobby graag foto's en nog mooie ook. Vrienden en kennissen bestellen zelfsl foto's bij je en daar verdien je wat mee. Bijvoorbeeld € 1000. Je geeft dat aan bij de inspecteur, maar ook dat je een camera van € 5000,- hebt aangeschaft, geheugenkaarten hebt gekocht, foto's hebt laten afdrukken en noem alles maar op wat je als kostendrukkend op die € 1000,-- opbrengst in mindering wilt brengen. Grote kans dat de inspecteur dat verwerpt als bron van inkomen. Als de feiten andersom liggen is het niet per definitie zo, dat de inspecteur e.e.a. als bron verwerpt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt belastingaangifte over een jaar doen als je inkomsten uit bijverdiensten hebt.
Aangifte doen is niet altijd verplicht. Dat hoeft namelijk niet als de inkomsten zo laag zijn of wanneer er zoveel is ingehouden aan belasting dat je geen (bijbetaling van) belasting verschuldigd bent.