Hoe hoog is de BTW op een bril?

Het lijkt me geen luxe om goed te kunnen zien. Worden een montuur en glazen toch gezien als een luxe artikelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.4K

Antwoorden (1)

Een bril is 'gewoon' 21%. 21% is het 'standaardtarief'. Dat woord 'luxe' wordt wel gebruikt maar het gaat zeker niet alleen om luxe zaken waarvoor het hoge tarief geldt. Daarnaast zijn er 'luxe' diensten die tegen het 6% tarief gaan, zoals bezoek aan ciircus, dierentuin en kermis.

Het lage tarief van 6% geldt voor

■voedingsmiddelen
■water
■agrarische goederen
■geneesmiddelen en hulpmiddelen
■kunst, verzamelvoorwerpen en antiek (sinds 1 juli 2012)
■boeken en periodieken
■gas en minerale olie voor de tuinbouw

Valt er dan op het gebied van 'blinden en slechtzienden' niets onder het lage tarief?
Ja:

Leeshulpmiddelen voor blinden en slechtzienden vallen onder het 6%-tarief. Het gaat om:
■ optische leesapparaten
Dit zijn leesapparaten die afgedrukte tekst omzetten naar een monitor voor slechtzienden, braille, reliëfletters of gesproken tekst.
■ leespennen en soortgelijke apparatuur en programmatuur voor dyslectici
■ uurwerken
■ tv-leesloepen
■ leesplateaus

"Gezichtshulpmiddelen voor slechtzienden vallen onder het 6%-tarief. Deze worden meestal door een arts of optometrist voorgeschreven. Hieronder vallen:
■kijkerloepsystemen
■telescoop- en prismalooksystemen inclusief de daarbij behorende opsteeklenzen
■in een brilmontuur of brilglazen aangebrachte vergroot- en loepglazen
■filterlenzen, filterlenstoepassingen en filterglazen bestemd voor een selectieve absorptie van meer dan 400 Nn van het licht met korte golflengte
■tafelloepsystemen, al dan niet met verlichting, voor vergrotingen tot Nn 2x en de bijbehorende toebehoren
■monoculaire handtelescopen"

"Visuele hulpmiddelen die onder het 21%-tarief vallen zijn:
■massa-artikelen die niet-visueel gehandicapten ook gebruiken, zoals een sprekende weegschaal
■hulpmiddelen die u op maat maakt voor 1 specifieke visueel gehandicapte"

Toegevoegd na 11 minuten:
Consequent is het niet: hoorapparaten vallen wél onder het 6% tarief. Maar het is wellicht een wetsvoorstel waard, dan men glazen op sterkte ook onder het 6%-tarief laat vallen ("medisch noodzakelijke glazen", zullen we maar zeggen.) Dat scheelt een slok op een borrel bij de aanschaf van een bril want als je 'moeilijke ogen' hebt, zijn de glazen vaak duurder dan het montuur. Het, vaak modieuze, montuur kan dan 21% blijven.

Maar goed, ik zit niet in de politiek.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik hoop voor ieders veiligheid dat mensen niet op nieuwe brilglazen gaan bezuinigen. Mij moet je in ieder geval niet laten autorijden zonder lenzen of bril, haha. Maar goed, gelukkig dat het lage tarief tenminste nog geld voor blinden en slechtzienden.
Computoon
11 jaar geleden
Zonder bril kan ik niet autorijden, dan ben ik de borden al voorbij voordat ik heb kunnen zien wat erop staat;-)
Ook niet lezen overigens. En ik heb ook niet bezuinigd op de (zeer dure) multifocale glazen (zelfs met de 'korting' eraf waren ze nog erg duur).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je er voortaan 2% langer mee doet is er niets aan de hand twix ;) Mensen willen vooral te snel weer een nieuw montuur. Mijn man haalt gewoon om het jaar een nieuwe bril bij Hans en dat kost hem 3 euro per maand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bril was tot een paar jaar geleden op te geven aan de belastingdienst. Ik ben voor een wetswijziging hoor, maar vrees dat dit niet het juiste moment is ;-)
Computoon
11 jaar geleden
Inderdaad, een wetswijziging zal er op dit moment niet in zitten. Onze regering bekijkt deze materie vermoedelijk door een andere bril.. Ja, de bril was tot een paar jaar geleden als buitengewone last op te geven. Volgens mij hebben de opticiëns in het laatste jaar dat dit mocht veel 'fiscale brillen' verkocht. Het voordeel van die aftrek was voor de hogere inkomens groter dan voor de lagere, door het andere inkomstenbelastingtarief in de ''top" van het inkomen. Als de BTW op brillen lager zou zijn, heeft iedereen er in gelijke mate 'plezier' van.