Is de b.t.w. Mediamarkt actie echt of geven ze gewoon 19% korting?

Oftewel als ik iets koop tijdens de actie kan ik dan de b.t.w. terugvragen via de belasting?

Toegevoegd na 6 minuten:
Het gaat me niet om het rekenvoorbeeld, maar of ze zeggen dat ze de b.t.w. betalen of eigenlijk gewoon een korting geven. En ik dus de b.t.w. alsnog een keer terug kan vragen.

Anders gezegd is deze korting wel of niet interessant voor ondernemers.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoeld of je nog kan terugvragen aan de fiscus?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies.
Utrecht
11 jaar geleden
Als consument kan je nooit BTW terugkrijgen. Mediamarkt geeft gewoon korting ter waarde van 19% BTW (wat niet wil zeggen dat je elders niet alsnog goedkoper uit kan zijn).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alsof een ondernemer niks bij de MM kan kopen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is gewoon hetzelfde als dat ze 20% korting bieden, alleen een procentje lager.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mis Pelle, de rekenvoorbeelden geven aan dat de korting veel lager is. Het btw/19% vrerhaal is een slimme marketingtruuk waarmee je met 16% korting als 19% kan adverteren! Daarnaast klagen allerlei internetbronnen (kassa, radar, forums) dat bij vorige acties de 'van' prijzen eerst netjes aangepast worden zodat de werkelijke korting nog lager uitvalt. Handig is om wat referentieartikelen die overal tegen vaste prijzen verkocht worden als vergelijking te nemen.
iPads/iPods en de nieuwe Sony ebooks bijvoorbeeld. Als die daadwerkelijk fors goedkoper zijn trek ik bovenstaande 'verdachtmaking' direct weer in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, gechekt: de Sony PRS-T2 e-reader, overal 139 euro, bij Mediamarkt 116,81. Keurig 16% korting dus.
(Geen 19% maar wel een mooie korting.) Mea Culpa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen 19% omdat het andersom is toch? Je hebt een bepaald bedrag en daar gaat 19% bovenop. Als je het omdraait lijkt het lullig maar het klopt wel. Overigens wil mijn zoon vandaag daar een ipod kopen, ben benieuwd. Het is iig goedkoper dan dat hij het maandag was gaan doen ;) en voor dit draadje wisten we niet eens dat deze actie er was.

Het beste antwoord

Mediamarkt zegt in deze actie de BTW voor de klant te betalen. Maar dat kan helemaal niet. Ze zijn verplicht gewoon 19% (vanaf maandag 21%) BTW te rekenen over alle verkochte producten.

Je krijgt dus in feite een korting gelijk aan de BTW. Als je een onderneming hebt en je de BTW kan terugvorderen van de belasting, dan geldt dat ook gewoon op aankopen bij de Mediamarkt tijdens deze actie.

Deze actie neigt dan ook een beetje naar misleiding. Al eerder zijn andere bedrijven op hun vingers getikt, omdat ze beweerden dat je geen BTW hoeft te betalen. Mediamarkt heeft de formulering nu aangepast, zodat het misschien net wel mag. Maar het heeft niets met de BTW te maken, het is gewoon een korting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De btw wordt betaald door de mediamarkt. Dus in wezen geven ze korting de originele prijs is dan delen door 119 keer 100
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat me niet om het rekenvoorbeeld, maar of ze zeggen dat ze de b.t.w. betalen of eigenlijk gewoon een korting geven. En ik dus de b.t.w. alsnog een keer terug kan vragen.
Computoon
11 jaar geleden
Het is gewoon een kortingsactie. Net zoals altijd, betaalt de koper de BTW omdat de prijs waarvoor het artikel verkocht wordt vóór 1 oktober nog steeds inclusief 19% btw is. Als je dus voor je bedrijf een computer zou aanschaffen tegen een lager 'eindbedrag' dan is de BTW in dat eindbedrag nog steeds als voorheffing in mindering te brengen.
Kortom, dat 'BTW-verhaal' rond die actie (en alle 'wij betalen de BTW-acties' van andere ondernemers, is gewoon flauwekul.) Hier is gewoon sprake van het verstrekken van een standaardkorting, die overigens geen 19% is maar nog geen 16% (zie berekening in mijn antwoord.)
Je krijgt gewoon 19% korting. Belasting moet altijd betaald worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedere detailhandelaar moet 19% en straks 21% afdragen aan de belasting dus ook Mediamarkt. Het is dus gewoon een korting van 19% of 21% zoals sommige andere winkels doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als Media Markt het doet zoals een vorige keer geven ze geen 19% korting maar 15,97% korting. Een artikel wat normaal euro 1000.- kost, kost tijdens deze actie (1000/1,19) = euro 840,34. En laatstgenoemd bedrag is 15,97% procent van euro 1000.-, dus geen 19%. Wat het percentage betreft, word je dus voor de gek gehouden.

En als je als bedrijf een computer koopt voor de genoemde euro 840,34 dan kun je de BTW die in dat bedrag zit ook op de gebruikelijke wijze in de administratie opnemen. ((19/119 * euro 840,34 = euro 134,17). Uiteraard moet om dit te mogen doen wel een factuur worden uitgereikt die aan de wettelijke eisen voldoet, maar dat is altijd zo.

Als Media Markt de consument ook nog laat denken, dat die echt geen BTW betaalt, zijn ze ook wat dit punt erin geslaagd de consument voor de gek te houden.

Toegevoegd na 13 minuten:
En om toch het gebruikte rekenvoorbeeld af te maken:
Computer kostte euro 1000.- incl. BTW -> kosten voor de ondernemer 840,34 exclusief BTW
Na actie Mediamarkt:
Computer kost euro 840,34 incl. BTW -> kosten voor de ondernemer 706,17 exclusief BTW.
Dat is een kostenbesparing van 15,97%.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarnaast circuleren er op kassa en radar forums nogal wat berichten waarin gemeldt wordt dat de 'van' prijzen eerst aangepast worden waardoor de korting nog minder is. Ben benieuwd wat de iPhone/iMac/iPads gaan kosten met deze 'korting'...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
I-producten doen vaak niet mee. Ook impliceren ze niet dat ze 19% korting geven, maar dat ze de 19% btw eraf halen. Daar zit een verschil in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Staat ook in de actievoorwaarden: ''Betaal ik dan niet de wettelijke 19% BTW?
Jawel, Media Markt is verplicht om 19% BTW op de bon te vermelden. Echter op basis van de oorspronkelijke verkoopprijs is het daarvoor geldende BTW-bedrag de korting.'' http://www.mediamarkt.nl/mcs/shop/btw-voorwaarden.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wordt niet voor de gek gehouden met het percentage. Het is voor de klant niet te zien of er geen btw betaald hoeft te worden of er een equivalente korting wordt gegeven. De prijs is hetzelfde.
ronron1212
11 jaar geleden
19% is 19 % computoon € 840,34 maal de door jou berekende korting is geen € 1000. 1,1597* 840,34 = 974.54
Computoon
11 jaar geleden
Reactie op i3mand: de Media Markt haalt er de BTW bij. Dat is een afleidingsmanoeuvre want:
- de suggestie wordt gewekt dat je 19% korting krijgt (hoewel dit niet wordt beweerd) door de erg in het oog springende '19's in de communiecatieuitingen. De meeste consumenten zullen niet nadenken over de grondslag waarover de BTW berekend wordt. En er zit een verschil tussen '19% korting' (want zoveel korting krijgt de consument niet) en 'het bedrag van de 19% BTW over de oorspronkelijke prijs exclusief BTW'. Anders gezegd: de consument had meer voordeel aan 19% korting dan aan de korting die men nu krijgt, al is het een mooie korting. Het is dus geen 'equivalente korting'. - de suggestie wordt gewekt dat je geen BTW betaalt ('19% BTW weg ermee - Media Markt betaalt voor u de BTW') wat onjuist is om twee redenen:
1. Je betaalt als consument nog steeds BTW, zoals je altijd doet als je bij Media Markt en andere bedrijven koopt. Alleen is dat een lager bedrag geworden omdat het bedrag waarover de BTW berekend wordt verlaagd is;
2. Media Markt betaalt NIET de BTW. Media Markt draagt de BTW af die men ontvangt over de verkochte producten en is als zodanig een kassa voor de Belastingdienst. Een taak die op alle winkeliers rust. Ronron: Je hebt mijn antwoord niet begrepen.
Als je voor een artikel eerst 1000.- euro moet betalen en nu euro 840,34 heb je geen 19% korting gekregen maar een kleine 16%. Dat kun je afleiden als je 840,34 door 1000 deelt. En uiteraard is euro 840. * 1,1597 geen euro 1000.-. Maar dat heb ik ook niet beweerd.