Wat kunnen aftrekposten bij de belastingdienst zijn voor een 16 jarige?

Dus wat kan ik evt vergoed krijgen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Hoe gek het ook klinkt: aftrekposten voor een 16-jarige zijn niet of nauwelijks mogelijk.
Allereerst omdat er t.a.v. een bijbaantje of weekendbaantje door de heffingskortingen geen belasting is verschuldigd tot circa € 6500 inkomen per jaar. En als er al belasting is betaald kan deze betaalde belasting worden teruggekregen door aangifte te doen.

Er zijn twee aftrekposten die soms mogelijk zijn. Allereerst studiekosten. Maar deze studiekosten moeten door de student dan wel zelf zijn betaald en komen meestal pas in beeld als men gaat studeren en 18 jaar is geworden. Als er studiefinanciering is moet deze op het normbedrag van globaal € 2000 in mindering worden gebracht. Samen met de drempel van € 500 is aftrek dan meestal alleen mogelijk voor een thuiswonende student met uitsluitend basisbeurs en een hoger jaarloon dan € 6500.

Een tweede mogelijkheid is de aftrekpost specifieke zorgkosten (ziektekosten). Maar een 16-jarige heeft die bijna nooit. In uitzonderingsgevallen kunnen er bijvoorbeeld niet vergoede tandartskosten zijn, kosten voor beugel, kronen e.d. Maar die moeten weer zelf zijn betaald en er is een drempel van 1,65% inkomen. En weer moet het inkomen boven € 6500 zijn om belastingteruggave te kunnen realiseren. Tip: Ouders mogen de studie- ziektekosten indirect natuurlijk wel vergoeden via een gift / schenking.

Als de student geen / nauwelijks inkomen heeft en er wel een aftrekpost is is er de mogelijkheid deze aftrekpost door te schuiven naar een volgend jaar. Maar in het kader van deze vraag ga ik hier niet verder op in.
fisbel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat veel mensen niet weten is dat je na je 1e jaar werk een x-bedrag terug kan krijgen van de belastingdienst. Hoe dat ook alweer precies heet durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar adviseer je hier eens met bijvoorbeeld je verzekeringsagent over te praten. (die had dat toen voor mij geregeld) Er is dus werkelijk iets terug te krijgen van de belasting :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Rena: je antwoord is wel erg vaag. Waarschijnlijk heeft de verzekeringsagent gebruik gemaakt van de middelingsregeling. Je hebt een goeie getroffen dat hij daarop wijst en het voor je regelt. Behalve ondernemers met wisselende inkomsten is er een 'vergeten' groep die vaak wel in aanmerking komt voor belastingteruggave via middeling inkomen: dat is de groep van de afgestudeerden. Er zijn dan immers vaak 3 aaneengesloten jaren met wisselende inkomsten. Voorbeeld: jaar 1 - € 0 inkomen omdat er nog werd gestudeerd. Jaar 2 - € 15.000 inkomen - halverwege het jaar begon men te werken. Jaar 3 - € 30.000 inkomen - er werd het gehele jaar gewerkt.
Teruggave via een middelingsverzoek levert in dit voorbeeld € 380 op. Maar het middelingsverzoek kan bij hogere wisselende inkomsten natuurlijk meer opleveren.
Een aftrekpost bij de inkomstenbelasting is geen vergoeding. Dat is een belangrijk verschil. Je krijgt namelijk geen geld van de belastingdienst, je krijgt teveel betaalde belasting terug.

Een rekenvoorbeeld: stel dat je 10000 euro verdient. Je betaalt daar dan (ongeveer) 3300 euro belasting over.
Stel nu dat je aftrekposten hebt, bijvoorbeeld ziektekosten die noodzakelijk waren maar toch niet vergoed werden, ter waarde van 1000 euro. Onze wetgever vindt dat je over die 1000 euro - die je immers niet kunt gebruiken voor je levensonderhoud - geen belasting hoeft te betalen. De belastingdienst verlaagd dan je belastbaar inkomen met die 1000 euro. Je hoeft dan maar over 9000 euro belasting te betalen, en dat betekent dat je maar 2970 euro inkomstenbelasting verschuldigd bent, in plaats van die 3300 die je al betaald had. Je zou dan dus 330 euro aan teveel betaalde belasting terugontvangen.

In werkelijkheid is het allemaal veel ingewikkelder, omdat er drempelbedragen gelden per aftrekpost, omdat bepaalde kosten met een vast percentage verhoogd mogen worden alvorens ze op te voeren als aftrekpost, etc.

Maar het principe is duidelijk: teveel betaalde belasting krijg je terug. Dat betekent dat je wel belasting betaald moet hebben. Bij de meeste 16-jarigen zal het zo zijn dat ze alleen al met alle heffingskortingen al het gehele bedrag dat eerder aan belasting van hun loon is ingehouden, terugkrijgen. Als je echt bijzondere kosten hebt gemaakt kun je dat trouwens alsnog opvoeren, dan blijft het staan voor het volgende jaar.

Maar de vraag is dan natuurlijk: héb je bijzondere kosten gemaakt? Het moet gaan om kosten die je daadwerkelijk zelf maakt, en omdat veel zestienjarigen nog thuis wonen, zijn het vaker de ouders die betalen dan de 16-jarigen zelf. Eventuele bijzondere ziektekosten als je een handicap hebt en je gebruikt hulpmiddelen die je niet (volledig) vergoed krijgt, zijn aftrekbaar. Maar alleen wanneer je zelf inderdaad deze hulpmiddelen betaald hebt, en niet wanneer je ouders dit gedaan hebben. In dat geval zouden zij deze kosten op kunnen voeren bij hun eigen aangifte.

Voor studiekosten geldt hetzelfde: als je zelf betaalt aan een opleiding die te maken heeft met je (toekomstige) beroep, mag je opvoeren. Dan moet je wel de vergoedingen eerst aftrekken, en je moet boven het drempelbedrag komen.

Als je veel giften doet, kun je dat mogelijk nog aftrekken.

Wil je weten wat er nog meer mogelijk zou zijn, volg dan onderstaande links:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Lies12: je antwoord vind ik warrig en wollig.
Het totaal van € 3310 te betalen belasting over € 10.000 klopt. Maar omdat de algemene heffingskorting van € 2033 + arbeidskorting € 248 ervanafgaat is slechts € 1029 verschuldigd. Ziektekostenaftrek: als het kind jonger is dan 27 jaar en geen of weinig inkomsten heeft is er inderdaad de mogelijkheid dat de ouders zich gedrongen voelen de ziektekosten van hun kind voor hun rekening te nemen. Het kind hoeft niet per se thuis te wonen. De ouder(s)kunnen in deze situatie de ziektekosten van het kind in hun eigen aangifte opnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fisbel: ik schrijf ook dat het in werkelijkheid veel ingewikkelder is, en dat een 16-jarige meestal alleen al door de heffingskortingen geen belasting verschuldigd is. Ik wil dan ook enkel en alleen een illustratie geven bij hoe het systeem werkt, en dat "teruggave" van de Belastingdienst dus niet betekent dat je een vergoeding krijgt, maar dat het gaat om een teruggave van teveel betaalde belasting omdat een gedeelte van het inkomen door de aftrekpost niet belast wordt. De werkelijke bedragen vind ik even wat minder interessant, het ging mij erom om een 16-jarige duidelijk te maken hoe het principe van belastingteruggave überhaupt tot stand komt.