mij baas wil op zaterdag ipv 155% gewoon 100% per uur betalen!!word dit uur dan wel volgens overuur tarief belast? (en hou dan 50% over??)

dit zijn extra uren die over mijn 40uur pw komen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

De grotere ‘belastingdruk’ is een reden dat mensen overuren soms liever in tijd vergoed krijgen dan in geld. Je houdt echter, als de overwerkuren worden uitbetaald, altijd meer geld over dan wanneer ze niet uitbetaald worden. Alleen omgerekend per overwerkuur kan het wat tegenvallen.
In het ‘gewone’ inkomen wordt rekening gehouden met ‘belastingvrije bedragen’. Daardoor lijkt het alsof op extra inkomsten een EXTRA belastingdruk rust, maar dat is niet waar. De belastingdruk is zo hoog omdat de loonheffingskorting al verrekend is in het reguliere inkomen. Als iemand bijv. parttime werkt en bruto 2000.-/maand verdient (en netto 1200.-) dan verdient diezelfde persoon bij een fulltime salaris van bruto 4000.-/maand netto geen 2400.- maar minder. Dat heeft ermee te maken dat er een maximum zit aan de loonheffingskorting. Dat is reden 1.

Reden 2. Overuren zouden echter een nog groter verschil gaan maken als je door het extra inkomen met de ‘top’ van je totale inkomen in een andere belastingschijf terecht komt. Ga er maar vanuit dat de ‘modale verdieners’ in ons land in de 41,95/42% schaal vallen.
Als je met je totale jaarinkomen boven de euro 56.490 uitkomt dan wordt over ‘het meerdere’ 52% belasting ingehouden i.p.v. 42%.

Nu met rekenvoorbeeld erbij (zie http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto voor een bruto-nettocalculator)
Stel brutosalaris eur 2000 per 4 weken (= eur 12,50/bruto uur, namelijk (2000 : 4 : 40). Is netto eur 1512, volgens de bruto-nettocalculator. Dat bedrag zal in de richting van de werkelijkheid zitten als het nettoloon van allerlei mogelijke factoren afhankelijk.
Is netto per uur: euro 1512 : 160 uur (namelijk 4 x 40) = euro 9,45.

Stel: overuren tegen 155% -> bruto 12,50 * 1,55 = eur 19,38 per overwerkuur
Stel 4 zaterdagen werken * 8 uur/dag * eur 19,38/uur = eur 620,16/maand.
Bruto eur 620,16.- voor 32 gewerkte zaterdagse uren dus.

Totale salaris wordt die maand dan: (2000 + 620,16) = euro 2620,16
Ingevuld in looncalculator geeft dit een nettosalaris van eur 1853,24
Is netto/uur: euro 1853,24 : 192 gewerkte uren = euro 9,66
(160 uur + 32 uur = 192 uur)

Kortom, het 'netto extra salaris' dat 32 zaterdagse uren per 4 weken opleveren (volgens globale berekening met de looncalculator) =
(euro 1853,24 -/- 1512 euro ) = euro 341,24. Euro 1853,24 was nettosalaris met overwerk, euro 1512.- zonder.

Dit is netto per overwerkuur: eur 341,24 : 32 = eur 10,67 (bij een brutobedrag voor een overwerkuur van 19,38).

Toegevoegd na 8 uur:
maand -> 4 weken!
Computoon
11 jaar geleden
Overuurtarief (tarief bijzonder beloningen) is niet het definitieve belastingbedrag. Als er te veel is ingehouden kun je dat begin volgend jaar met een aangifte rechttrekken.

Belangrijker is nu dat het bruto bedrag juist is. Dus volgens arbeidsovereenkomst/CAO? 155% is.