Ik ga geld lenen aan een vriend van me waarmee hij zijn huis kan financieren. Hoe geef ik dit op bij de belasting?

Ik ga geld lenen aan een vriend van me waarmee hij zijn huis kan financieren. Hoe moet ik straks het uitgeleende geld en de hiervoor verkregen rente (6%) opgeven bij de belasting? Ik zit boven de belastingvrije voet voor eigen vermogen.

We gaan de overeenkomst zakelijk vastleggen bij de notaris. Kort samengevat dus:

Hoe verantwoord ik het geleende geldbedrag?
Hoe verantwoord ik de rente die ik krijg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (6)

In principe is dit uitgeleende bedrag gewoon een vermogensbestanddeel voor jou. Dit uitgeleende geld moet je verantwoorden in Box 3 en daarover ga je vermogensrendementsheffing betalen. (Dit is 1,2% over het gemiddelde vermogen in een kalenderjaar)

De rente hoef je niet op te geven bij je inkomsten omdat het uitgeleende bedrag dus in Box 3 valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg er wel voor dat alles zwart op wit staat ook als is het je allerbeste vriend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat een overeenkomst opmaken bij een notaris en als allerbeste oplossing, laat het een hypothecaire lening zijn. Problemen voorkomen is beter dan later de problemen moeten gladstrijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn toch hypotheekconstructies waarbij een ander garant staat voor een bepaald bedrag. Een hypotheker kan je precies de belastinggegevens die daarbij horen uit de doeken doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste raad op basis van een tiental ervaringen : de vriendschap verdwijnt en de schuld blijft buiten een uitzondering. Ik heb mijn lesje geleerd en elke vriend mag bij mij komen eten zolang hij het nodig vindt maar geld maakt de meeste vriendschappen stuk.In veertig jaar tijd heb ik dit helaas zo dikwijls ondervonden : naiviteit van de ene kant , opportunisme van de andere. Stap tenminste bij een advokaat binnen om alles waterdicht te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In onze maatschappij is geld lenen volledig ingeburgerd. Voor een hypotheek lenen we geld, voor een nieuwe auto, of we kopen bij een postorderbedrijf op afbetaling. Er zijn veel manieren om geld te lenen, zoals een doorlopend krediet, rood staan bij de bank of een persoonlijke lening. Wanneer iemand al veel leningen c.q. schulden heeft uitstaan dan kan het op gegeven moment lastig zijn nog geld te kunnen lenen bij een kredietverstrekker. Daarnaast zijn er mensen die niet graag willen lenen bij een kredietverstrekker, maar liever geld bij een bekend of vertrouwd persoon lenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe geef ik dit op bij de belasting?
Dit was toch de vraag?. Minnetje