Waarom vrijstelling van belasting?

Sommige landgenoten hoeven geen inkomstenbelasting en premies te betalen. Bijvoorbeeld als je in dienst bent van het Internationaal Gerechtshof in Den Haag.
Ook de chauffeur die de rechters naar hun werk brengt krijgt zijn bruto salaris netto.
Wie heeft dat bedacht en waarom?

14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Je werkt dan niet op Nederlands grondgebied (althans de werkgever is dat niet) en je valt niet onder het Nederlandse belastingstelsel.

Maar je bouwt dan ook geen rechten op voor sociale verzekeringen etc.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat deze personen in feite werkzaam zijn voor een buitenlandse mogendheid,en er een wet is die bepaald dat de belasting daar betaalt word waar de werkgever gevestigd is. Als je in het buitenland gaat werken betaal je hier ook geen belasting en premie,maar je hebt ook geen recht op voorzieningen zoals de aow .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook gewone Nederlandse burgers kunnen vrijstelling krijgen van bepaalde belastingen. Bijvoorbeeld vermogensbelasting is zo'n mooi voorbeeld. De Belastingdienst is dan bereid je vrijstelling te verlenen voor de rest van je leven als ze ineens 60-70% kunnen ontvangen...

Om het maar eens over mijn eigen voorbeeldje te hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een auto hebt, die voor je deur staat.
En je rij maar 4 / 5 keer in de maand. waarom zou je dan belasting over betalen. slaat toch nergens op..!!!
Daarom vrijstelling van belasting.!