Dient men belasting te betalen over uitgekeerde religieuze aalmoezen in Nederland?

Graag een duidelijk antwoord met bronnen als bewijs.

Toegevoegd na 10 minuten:
Met een aalmoes bedoel ik liefdadigheid in een vorm van geldbedrag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
ronron1212
12 jaar geleden
Wat bedoel je met een aalmoes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een aalmoes bedoel ik liefdadigheid in een vorm van geldbedrag.

Antwoorden (1)

Voor incidentele giften in elk geval niet, en volgens mij is dat omdat de meeste diaconieën staan genoteerd als ANBI-instelling. Het moet dan dus wel gaan om een officiële gift van de diaconie van een kerk, niet elke gift vanuit een religieuze organisatie valt hieronder.

Ik heb nog een bron gevonden:

Uit: informatieblad diaconaal steunpunt (zie bron)

"V: Hoe zit het met steun van de diaconie en de gevolgen voor de belasting?
A: Vanuit fiscaal oogpunt is het van belang in hoeverre de diaconie belastingvrij giften kan doen aan hulpbehoevenden. In principe is diaconale ondersteuning niet belast voor de inkomstenbelasting. Dat kan anders worden indien het een structurele periodieke ondersteuning wordt. Daarom is het goed de ondersteuning te geven in natura (de bekende wasmachine) of voor een bepaald doel (een vakantie, een noodzakelijke reis) of anderszins op meer incidentele basis.

Hetzelfde geldt ook voor ondersteuning van mensen die een bijstandsuitkering (WWB) ontvangen: Incidentele ondersteuning wordt in principe niet gekort op de uitkering.

Het beleid kan per plaats verschillen dus neem voor de zekerheid contact op met de gemeente.

Op andere uitkeringen zijn diaconale giften niet van invloed.
Als de diaconie iemand ondersteunt door het verstrekken van een lening dan zijn er geen gevolgen voor de belastingdienst.
Bij het verstrekken van een gift betaald de ontvanger geen schenkingsbelasting aangezien de schenking is gedaan door een ANBI instelling."

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik heb je profiel bekeken, en zie dat je Moslim bent. In dat geval zul je moeten controleren of de moskee of instelling waarvan je de gift hebt ontvangen, ANBI-geregistreerd is. Sinds 2008 worden kerken en moskeeën niet meer automatisch als ANBI aangemerkt, en moeten zij zich aanmelden. Meer kerken dan moskeeën zijn aangemeld, o.a. omdat kerken zich vaak via koepelorganisaties inschrijven. (zie 2e bron) Je kunt het navragen bij de moskee of instelling waarvan je geld hebt ontvangen, of zoeken via het register van de Belastingdienst (bijvoorbeeld via www.anbi.nl) of de instelling erbij staat. Houd er dan rekening mee dat sommige instellingen via een overkoepelende organisatie zijn aangemeld, dus dat ze niet altijd onder de bij jou bekende naam geregistreerd zullen staan.

N.B.: in de 2e bron gaat het over de aftrekbaarheid van giften AAN een instelling: de ANBI-registratie werkt in dit geval twee kanten op, ook voor giften VAN de instelling is het van belang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Een duidelijk antwoord: +