Werkgever betaald salaris veel te laat. In welke jaar valt het dan fiscaal?

Mijn werkgever heeft enkele maanden salaris niet betaald. Hij moet dit nu van de rechter inhalen (met boete). Hij wil alles op een hoop gooien en doet alsof alles onder dit jaar moet vallen. Dus vorig jaar staat er op de jaaropgave 2 maanden minder.

Daarnaast doet hij alsof ik al sinds november vorig jaar niet meer in dienst ben en dit jaar 1 dag in dienst ben om al het restant salaris en overige bedragen in 1x te betalen. (En dat allemaal tegen 52%! Dus al die betalingen tegen 52%, terwijl normaal per maand er gemiddeld veel minder belasting afging).

Vraag 1. De werkgever betaald dus salaris van 2011 in 2012, onder welk jaar valt dit fiscaal gezien?
Vraag 2. Hoe kan ik iets doen tegen de handelwijze van de werkgever? (De rechtsbijstandverzekering lijkt er geen tijd meer in te willen steken)

Alvast dank voor de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (4)

Je vraag met betrekking tot in welk jaar het fiscaal valt kan ik niet beantwoorden; wel kan ik je zeggen dat je door middel van het doen van aangifte inkomstenbelasting het bedrag dat teveel aan loonheffing is ingehouden terug kan krijgen. Immers, er wordt een groot deel tegen 52% afgetikt omdat je dit zogezegd in 1 dag verdiend. Echter, loonheffing is een voorheffing op de inkomstenbelasting. Door aangifte inkomstenbelasting te doen bepaal je wat je had moeten betalen, het verschil krijg je dan terug.

Wel zuur dus als je dat geld nu nodig hebt, maar goed je bent het geld niet kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag 1. De werkgever betaald dus salaris van 2011 in 2012, onder welk jaar valt dit fiscaal gezien?

Fiscaal gezien zou het achterstallige loon in 2011 moeten vallen. In 2011 is de vordering op uw werkgever ontstaan. Die had dus ook op de jaaropgaaf van 2011 moeten staan. Mijns inziens moeten de wettelijke verhoging en de rente in het jaar vallen waarin het vonnis onherroepelijk is geworden, of op het moment waarop deze uitbetaald is (als dat eerder is).

Maar de vraag is of het aan jou is om deze fout te corrigeren. In principe is je werkgever verantwoordelijk voor het juist aangeven van de loonuitkeringen. Het is niet aan jou om dit te corrigeren.

Het kan natuurlijk zijn dat door deze regeling je twee extra maandsalarissen in een hogere belastingschijf valt. Jij zal hierdoor dus benadeeld worden. In dat geval word je benadeeld. Als dit overigens niet het geval is, dan kan je het teveel aan ingehouden loonheffing aan het eind van het jaar terugvragen.

Als je dus benadeeld wordt dan kan je twee dingen doen. Je kan een vraag stellen aan de belastinginspecteur. Dit doe je schriftelijk. Hierin verzoek je om een uitspraak of jij in jouw belastingaangifte het achterstallige loon uit vorig jaar op je aangifte van 2011 aan mag geven. Vraag ook hoe je de ingehouden loonheffing moet berekenen. De inspecteur zal je hier een voor jou bindende uitspraak over doen. Let wel: deze geldt niet voor collega's.

Een andere optie is om de Belastingaangifte correct in te vullen. Als je je voorlopige aanslag krijgt, dan stuur je een bezwaar waarin je voorstelt om de aanslag te corrigeren. Ook op die manier krijg je een uitspraak van de belastinginspecteur.

Let wel: succes niet verzekerd: ik ken de wet niet binnenste buiten en wellicht staat daar in dat de jaaropgave van een werkgever altijd leidend is.

Vraag 2. Hoe kan ik iets doen tegen de handelwijze van de werkgever?

Nee. Dat kan je niet. Het enige wat jij nu kan doen is zorgen dat de situatie voor jou zo goed mogelijk afgehandeld wordt. Dit is mijns inziens nu tussen jou en de Belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij dit jaar betaald dan valt het onder 2012,deze moet je volgend jaar weer opgeven bij je aangifte inkomstenbelasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1) Voor de inkomstenbelasting geldt de datum van het daadwerkelijk binnenkrijgen van geld. Dat wil zeggen als het in 2012 is betaald, dan valt het voor de belasting in 2012.

2) ik weet niet of je iets tegen de handelswijze van de werkgever kan doen. Wel kan je, als je door het 52% tarief wat berekend is, je daardoor volgend jaar, dus over 2012, erg veel geld van de belasting terug zou krijgen, een voorlopige teruggaaf vragen. Dan krijg je het geschatte verschil verdeeld over de resterende maanden van 2012 terug, alvast van de belastingdienst terug. Let op, als je hierdoor teveel terug krijgt, moet je dat volgend jaar bij betalen. Hoe je een voorlopige teruggaf kan aanvragen staat op de site van de belastingdienst, http://www.belastingdsienst.nl