Als je een uitkering hebt wat mag je dan bijverdienen?

Toegevoegd na 11 minuten:
het is een wia uitkering

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt vd uitkering af, zonder meer info geen duidelijk antwoord op te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom niet? het word terecht gekort op je uitkering. Het is wel zo eerlijk naar alle werknemers in Nederland dat dit gekort wordt, je kunt immers toch een beetje werken, en het zou niet eerlijk zijn, blijkbaar kun je dus wel werken.

Het beste antwoord

Dat ligt aan het soort uitkering.

Toegevoegd na 3 minuten:
En de uitkeringen waarbij je mag bijverdienen, daar zit meestal een limit aan

Toegevoegd na 11 minuten:
Bijverdienen met een WIA-uitkering.
Ja dat kan, mits u met een aantal zaken rekening houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zoveel je zelf wil,maar het wordt wel in mindering gebracht op je uitkering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een x-aantal uren werk zal de uitkering omlaag gaan, dat betekent nog niet dat alles wat je verdient in mindering gebracht wordt op de uitkering. Het is juist zo dat de overheid werken voor uitkeringsgerechtigden wil stimuleren, dus dat de regelingen zo in elkaar zitten dat werken financieel aantrekkelijk is. Dat systeem heeft z'n manco's bijvoorbeeld als je nét over een bepaalde grens zit en zéker ook bij de verhoogde uitkering ivm hulpbehoevendheid (dan ga je er bijna altijd op achteruit als je gaat werken) maar het doel achter de regelingen is nog altijd dat het financieel loont om te gaan werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De toevoeging van vraagsteller kwam na mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat maakt toch geen verschil? Feit is dat niet voor alle uitkeringen geldt dat alles wordt ingehouden. Dat geldt eigenlijk alleen maar voor de Bijstand, en zelfs dáár mag je de eerste tijd dat je werkt, een deel van het verdiende houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt,een half jaar met een maximum van 192,- per maand dat er gekort wordt.
"Bijverdienen" bij een uitkering is eigenlijk een verkeerde voorstelling van zaken. Spreektaal, dat klopt, maar toch niet helemaal juist. Je mag "verdienen" als je een uitkering hebt. Zoveel je maar wilt. Graag zelfs, want alles wat je zelf kunt verdienen, daar hoeft een uitkerende instantie niet in bij te springen. Het enige waar je op moet letten, is dat je geen werk moet gaan doen dat je volgens je FML niet zou kunnen/mogen doen, omdat je dan mogelijk niet verzekerd bent als je uitvalt met een verergering van je klachten.

Voor arbeidsongeschiktheidsuitkeringen geldt dat de hoogte van je uitkering pas wordt aangepast als je boven een bepaalde grens komt met loon uit werk. Zo kan het gebeuren dat je bij vier uur werk per week een uitkering behoudt van dezelfde hoogt, terwijl bij tien uur werken je uitkering wordt verlaagd. De uitkering gaat vaak in klassen omlaag, en bij welk bedrag de uitkering omlaag gaat, hangt af van je arbeidsongeschiktheidspercentage, je laatstverdiende loon, het uren dat je nu gaat werken, en je huidige salaris.

UWV heeft een aantal rekenhulpen op hun website staan, die vind je hier: http://www.uwv.nl/Particulieren/algemeen/Rekenhulp_voor_de_hoogte_van_mijn_inkomen.aspx . Daarmee kun je zelf een globale indruk krijgen van je totale inkomen als je een salaris krijg van hoogte x bij uitkering y. Bedenk dat het gaat om globale informatie, pas als je je gegevens naar het UWV stuurt, weet je hoe de definitieve berekening uitvalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwaar de minnen? Graag even uitleggen, want ik zie niet in wat er niet klopt aan mijn antwoord, en wil het graag weten áls er iets niet klopt.
Het kenmerk van een uitkering is dat je die krijgt als je geen werk kunt vinden of tijdelijk of helemaal niet meer kunt werken. Als je dus wel kunt werken dan wordt dat dus op je uitkering in mindering gebracht.
ronron1212