Schenken via kinderen van de ontvanger met als doel minder belasting te betalen? Mag dat?

Er is een man op leeftijd met een hoop geld teveel; hij wil zijn neef 15.000 euro schenken. Hij wil zo min mogelijk geld aan de belasting betalen, maar wel op een legale manier.

De vrijstelling voor belastingvrij schenken voor overige verkrijgers is (afgerond) 2.000 euro per jaar en de belasting op schenken is 30%. Als hij niets doet dan betaalt de oom dus 15.000 euro uit en hiervan moet de neef (30% van 13.000) 3.900 aan de fiscus betalen.

Nu heeft de neef 4 kinderen. Om de schenkbelasting te verminderen maakt de rijke oom 7.000 over aan zijn neef en 2.000 euro aan ieder volwassen kind van zijn neef. Dit met het doel om bij de kinderen gebruik te maken van de vrijstelling van 2.000 euro per persoon. In totaal schenkt hij dus 15.000 euro aan 5 personen. De neef betaalt 1.500 belasting (7000 – 2000 = 5000 * 30%) en de 4 kinderen van de neef schenken ieder de 2000 (belastingvrij) door aan hun vader.

Hiermee heeft de neef dus 7000 -/- 1.500 + (4*2000) = 13.500 netto over van de 15.000 euro die de oom betaald heeft.

Nu mijn vraag: mag dit van de belastingdienst en is dit een legale manier van belastingverminderen of wordt dit gezien als fraude?

(PS. voor de zekerheid heb ik het verhaal anoniem gemaakt en wat bedragen veranderd)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat kan niet. ook bij contant schenken is het verplicht om dit op te geven. pinnen en contant schenken zonder belasting te betalen is dus overduidelijk fraude. en het gaat eigenlijk niet om 1 neef maar om 9. dus om nou elke maand 9x1500 euro te gaan pinnen, dat is een hoop werk en valt zeker erg op. de fiscus gaat echt vragen stellen als je iedere maand 13.500 euro opneemt.

Het beste antwoord

Het zal hier geen geval van 'fraus legis' zijn - constructie uitsluitend bedoeld om belastingvoordeel te behalen. Er wordt gewoon gebruik gemaakt van legale mogelijkheden.

Ik vind het wel een gevalletje van: waarom ingewikkeld doen als het gemakkelijk kan. Waarom niet 4 x € 2000 wegschenken als gift en tegelijkertijd 4 x € 2000 overmaken als opvorderbare schuld. Een schuld die in het volgende kalenderjaar kwijtgescholden wordt.
Simpel bancaire of girale overboekingen volstaan:
de ene met omschrijving: gift 2012. De andere met omschrijving: lening 2012.

Als de 4 leningen op 1 januari 2013 worden kwijtgescholden is er geen vordering meer en telt het € 8000 uitgeleend bedrag niet meer als Box 3-vermogen.

Voordelen: de oom heeft geen sores meer om zijn geld. Heeft er een goed gevoel bij. Geen gedoe met het formulier schenkbelasting, maar vooral: geen schenkbelasting te betalen.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi fisbel; ook bedankt voor jouw reactie. ik kan er dus van uit gaan dat de voorgestelde methode in ieder geval legaal is. maar ik weet niet of ik je advies trouwens goed begrijp. wie maakt er in jouw voorstel dan 4 x 2000 euro over aan wie? overigens is spreiden over meerdere jaren niet mogelijk, want de oom maakt elk jaar al 2000 euro over, alleen dit jaar eenmalig wat meer.
fisbel
12 jaar geleden
Als de oom ELK jaar al € 2000 overmaakt (maximum vrijstelling is trouwens vanaf jaar 2011 opgetrokken naar € 2012) is de lening met kwijtschelding inderdaad nauwelijks een optie. Oom is degene die schenkt. Oom is ook degene die uitleent - voor zover van toepassing. Oom is ook degene die kwijtscheldt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt, duidelijk in ieder geval wat wel en niet kan; beste antwoord dus!

Andere antwoorden (1)

Ja dat mag ; je mag belastingvrij bepaalde bedragen aan verschillende mensen schenken, en hoe je dat verdeelt is aan jou, zelfs als het een beetje creatief boekhouden is. Fraude is het strikt genomen niet ; je maakt gewoon legaal gebruik van de regels die er zijn.

Hou er echter wel rekening mee dat het geld geschonken aan de kinderen, juridisch gezien dan ook van de kinderen is, en niet zondermeer aan hun vader om te gebruiken. Gaat het om volwassen kinderen, dan zal hij met hen moeten overleggen hoe of wat, gaat het om minderjarige kinderen, dan zouden ze eerst moeten uitzoeken of er voor hun 18e al over beschikt mag worden en zoja, door wie. Anders komt hij wellicht nog voor een onaangename verassing te staan -want als het om geld gaat, leer je vaak je familie kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee precies, pas op het moment dat de kinderen het geld ook daadwerkelijk hebben overgemaakt is het pas van de neef. tja, dat is aan hen om te beoordelen. maar bedankt in ieder geval voor je antwoord!