Ik heb nu een huurhuis, maar over een tijdje krijg ik een eigen woning, heb ik dan nog recht op de toeslagen van de belasting?

Dat huis krijg ik als schenking, ik krijg nu veel toeslagen, heb ik daar dan ook nog recht op als ik die woning krijg? (behalve dan de huurtoeslag)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Leuke schenking :-) wil ik ook wel. Gefeliciteerd.
Ik kan je geen antwoord geven op de vraag. Maar ik raad je aan om je heel goed te laten informeren. Want gezeik met de belastingdienst wil je echt niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat als jij een huis geschonken krijgt je niet alleen geen toeslagen meer krijgt, maar wel een leuke extra aanslag voor die schenking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, je zult meer moeten gaan betalen maar goed je hebt geen huur meer natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd ,dank u. Ja ik ga toch maar gauw even bellen met de belastingdienst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let op! Je zal waarschijnlijk schenkingsbelasting moeten betalen. Het is slimmer om de schenking qua geld in etappes te krijgen en vervolgens is het ook slimmer om dan het huis te kopen van de schenker en een hypotheek op het huis te nemen en nu nog profiteren van de hypotheekrenteaftrek. Ga in ieder geval naar een belastingadviseur!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is, wat mij betreft het beste advies: ga naar een belastingadviseur en die kan precies voor je uitrekenen welke toeslagen je nog wel krijgt en wat slim is om te doen in dit geval.
hij kent de regels precies!
fisbel
12 jaar geleden
Wie gaat de schenkbelasting betalen rietje? De schenker of moet jij die betalen? Dat is nogal een groot verschil.
In het gunstigste geval neemt de schenker de te betalen schenkbelasting voor zijn rekening. In het slechtste geval (schenking niet door ouders) betaal jij 30% cq 40% schenkbelasting. In deze laatste situatie kan je natuurlijk wel een hypotheek nemen op de woning. Die zal je waarschijnlijk ook wel krijgen. En de hypotheekrente is aftrekbaar. Toeslagen: zie mijn antwoord hieronder.
Ga nog wel dit jaar in het huis wonen. Als je per 1 januari 2013 niet in het huis woont en de woning is al wel op jou overgeschreven, telt per peildatum 1 januari 2013 de woning als bezit Box 3. En bij een huis van € 200.000 krijg je 4% inkomensbijtelling, dus € 8000. Voor de toeslagen telt het verzamelinkomen Box 1, 2 EN 3. Dat wordt het toetsingsinkomen genoemd. Staar je hier ook niet bind op. Zorgtoeslag zal in dat laatste geval een paar honderd euro minder zijn, net als het kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag. (als je dat hebt) Meer dan € 1000 toeslagen verlies zal er niet zijn als je de woning eind dit jaar bezit en er nog niet woont. Bijvoorbeeld omdat het huis opgeknapt moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beter niet met de belastingdienst bellen,
ze zullen je wel antwoord geven op je vragen, maar ze zullen je niet helpen. Stel dat ze extra informatie voor je hebben dan zullen/mogen ze je die niet geven als je er niet om vraagt en jij weet niet waar je precies naar moet vragen.
Beter een adviseur vragen en hier veel vragen stellen, fisbel weet er best veel vanaf. Het gaat snel om veel geld, vooral de belasting over de schenking, dus het is het in dit geval zeker waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verstandig advies van Jackd om het misverstand weg te nemen dat de Belastingdienst de belangen van individuele belastingplichtigen behartigt.

Het beste antwoord

Je krijgt de woning Rietje. Er zal schenk- of erfbelasting over zijn betaald. Het maakt niet uit door wie.

Jij gaat in de woning wonen en de woning behoort dan tot Box 1 - werk en woning. Zolang de woning niet wordt verkocht is er geen Box-3 verhaal.

Toeslagen: er verandert HELEMAAL NIETS. (behalve het recht op huurtoeslag) Je inkomen is bepalend voor de hoogte van de toeslag: zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag, kindgebonden budget. Veel plezier met je nieuwe woning!
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn aanvulling op dit antwoord (+1) is dat de enige toeslag waarvoor wel een vermogenstoets geldt de huurtoeslag is, en die verdwijnt natuurlijk in deze situatie. Als de vraagsteller niet in het nieuwe huis zou gaan wonen (en deze zou gaan verhuren) dan pas verlies je het recht op deze toeslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u wel!

Andere antwoorden (3)

Ik denk het niet.
Als dat huis op jouw naam komt te staan, dan ben jij dus in het bezit van een 'vermogen'. Daar zul je belasting over moeten betalen en dat is geen kattepis. Logisch gevolg van het vermogen waarover jij beschikt, vervalt het recht op toeslagen. Maar misschien zijn hier weer speciale regels voor. Ik zou het gewoon eens navragen bij de Belastingdienst.

Toegevoegd na 1 minuut:
(beetje onduidelijk getypt zie ik)
Ik bedoel "ALS logisch gevolg van..."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook ik , met een koophuis, krijg gewoon toeslagen van de belastingdienst (incl. hypotheekrente aftrek).
belasting die je moet betalen als je huis hypotheekvrij is, valt vaak reuze mee (of je moet een riant vrijstaad huis gekregen hebben).
fisbel
12 jaar geleden
Beste nath 2011 - heb je nooit gehoord dat de Eigen Woning in Box 1 valt - Werk en woning.Ook al is het huis 10 miljoen waard, het vormt geen bezit in Box 3. Pas als het huis wordt verkocht en de overwaarde vrijkomt is dat van invloed op de toeslagen. De regel voor Box 3 is (geen rekening houdend met de vrijstellingen): € 100.000 vermogen - € 4000 inkomensbijtelling / € 200.000 vermogen - € 8000 inkomesbijtelling (voor de toeslagen)
Maw: er is op vermogen Box 3 - 4% fictieve inkomensbijtelling. Maar de Eigen Woning (waar je zelf in woont) valt dus gewoon in Box 1 en niet in Box 3.
Je antwoord kan ik niet anders belonen als met een dikke, hele dikke min. Een regelrecht fout antwoord. Sorry hoor, geen antwoord meer geven als je er geen verstand van hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gonzo, als je huis hypotheek/schuldenvrij is dan betaal je geen eigen woningforfait (Wet Hillen), dus over het eigen huis is dan geen inkomstenbelasting verschuldigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennelijk stamt 'mijn' informatie uit 1418 toen het weer omsloeg... althans van de tijd vóór Box 1, 2, 3, 4...
Fisbel, dank je wel voor je toelichting op de hele dikke min.
Dat waardeer ik wel.
fisbel
12 jaar geleden
You are welcome.
Dat ligt eraan welke toeslagen je krijgt, denk ik. Ww houd je gewoon, uitkering van soc dienst is een heel ander verhaal. kijk eens opwww.berekenuwrecht.nl Daar wordt je al een stuk wijzer
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ik wist niet eens dat die website bestaat, die jij noemt ;)
anneliez
12 jaar geleden
ik ken zoveel andere websites niet ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag gaat over toeslagen, niet over uitkeringen.
Als je dat huis krijgt moet je over het vermogen schenking belasting betalen. Daarnaast is het dan zo dat je een vermogen hebt met een vermogen krijg je geen toeslagen of een uitkering uit de sociale zekerheid dus een bijstandsuitkering.
ronron1212
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Hallo hallo Ronron 1212 - even wakker worden.
Rietje krijgt de woning en gaat er in WONEN.
Dan valt de woning toch gewoon in Box 1 - werk en woning.
En hoeft er geen vermogensbelasting Box 3 te worden betaald. Volgende keer beter Ronron.
ronron1212
12 jaar geleden
Fisbel wakker worden lees de hele vraag ze krijgt asl
Dat huis krijg ik als schenking
Ik ben wakker KRIJGEN ALS SCHENKING
fisbel
12 jaar geleden
Ze krijgt asl? Wat bedoel je Ron me deze cryptische zin? Hier kan ik geen chocola van maken. Je laatste zin van je reactie:
Ik ben wakker krijgen als schenking?
Ook weer zo'n cryptische zin. Ik heb liever een antwoord in gewoon Nederlands.
Met deze geheimtaal-zinnen kan ik niets.
ronron1212
12 jaar geleden
Fisbel
Het staat duidelijk in de vraag van de vraag steller KRIIG HET ALS SCHENKING
EN IK BEN WAKKER IS HET ANTWOORD OP JOU RARE OPMERKING
nederlands genoeg hoop ik