In welk jaar mag ik de hypotheekrente aftrekken? (zie toelichting)

De bank heeft de hypotheekrente over december 2011 geïnd op 03-01-2012. Kan ik de rente meenemen in de aangifte over 2011, of is de valutadatum bepalend en neem ik het mee in de aangifte over 2012?

paulus811
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Als de rentedatum van de afschrijving hypotheekrente in 2011 ligt, dus dat de betaling zelf in 2011 rentedragend is geworden, dan is DAT beslissend en is aftrekken in 2011 juist, ook als het niet in het jaaroverzicht van de bank over 2011 zou zijn vermeld.

Als er sprake is van door de Belastingdienst aan u doorgegeven informatie in de vooringevulde aangifte dan mag u die niet klakkeloos accepteren. U bent zelf verantwoordelijk voor de juistheid van de aangifte. U tekent voor uw aangifte.

Toegevoegd na 5 minuten:
Samengevat als er sprake is van een rente- of valutadatum is die belangrijker en bepalend, niet de boekingsdatum of datum dagafschrift.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Mee eens.Het kasstelsel is hier niet leidend.
Op 1 van de intermediairdagen afgelopen jaar werd een vraag over vooruitbetaalde rente gesteld - hoe en wanneer aftrekbaar. Antwoord: De (vooruitbetaalde) rente wordt op grond van reeds bestaande wetgeving toegerekend aan de jaren waarop de vooruitbetaling betrekking heeft. In afwijking van het kasstelsel is de rente aftrekbaar in het jaar waaraan de rente wordt toegerekend. Ik verwacht overigens niet dat de VIA-gegevens hypotheekrenteaftrek2011 probleem zullen opleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
N.a.v. de reactie van fisbel: De door paulus811 gestelde vraag betreft daarentegen betaling van hypotheekrente achteraf. De gegevens van de vooringevulde aangifte moeten echt goed worden gecontroleerd. Heb meerdere malen meegemaakt dat belastbaar loonbedrag en loonheffing volgens de aangeleverde VIA door de Belastingdienst beide flink afweken van de werkelijkheid.
paulus811
12 jaar geleden
Thanks Hajete. Ik weet wat de rente zou moeten zijn en wacht de VIA af. Als dat afwijkt ga ik met de belastingdienst aan de slag. De situatie is dat in de omschrijving van de afschrijving staat "rente periode 12 2011", maar de valutadatum is 2 januari 2012. Misschien krijg ik het wel twee keer terug ;-)

Andere antwoorden (1)

In principe geldt het kasstelsel: het moment van betalen / afschrijven telt. Maar u houdt zich gewoon aan de jaaropgave van de betaalde hypotheekrente die de bank u verstrekt over 2011.

Toegevoegd na 10 minuten:
De jaaropgave van de betaalde hypotheekrente staat in de VIA 2011 (Vooringevulde Aangifte) De bank gaf deze gegevens al door aan de Belastingdienst, maar nu wordt de betaalde rente dus voor het eerst in de VIA vermeld. Ook voor het eerst, voor zover van toepassing, de ingehouden dividendbelasting (met verdeelmogelijkheid voor fiscaal partners)

Volgend belastingjaar 2012 is er een uibreiding met Box 3. De saldi van bijvoorbeeld spaarrekeningen zijn dan in de VIA opgenomen.

Leuker kunnen we het niet maken! Wel even wachten tot 1 maart aanstaande als de VIA 2011 (met daarin opgenomen de door u betaalde hypotheekrente 2011) te downloaden is.
fisbel