Ik moet voor mijn studie kok altijd zelf werkboekjes en menu`s uitprinten, mag ik deze kosten aftrekken van de belasting als studiekosten?

We hebben geen lesboeken, alles staat online en moeten we zelf uitprinten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dit zijn zeker studiekosten. Of je ze kan aftrekken hangt van een paar dingen af.

Is het een mbo/hbo/wo dan mag/moet je de normbedragen gebruiken.

Ik moest tijdens mijn studie ook veel printen.
Een 2e hands laser printer heeft mij veel geld bespaard. (nieuw zijn ze tegenwoordig ook niet heel duur meer)
Je zou dan ook alles meerdere keren kunnen printen en verkopen aan je mede studenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Als Huske valt onder de wet studiefinanciering (WSF) gelden inderdaad de normbedragen. Maar de ontvangen studiefinanciering moet daar weer vanaf. In praktijk is er dan meestal geen aftrekpost, mede door de drempel van 500 per jaar (2013 - € 250 per jaar) Printerkosten, boeken enz. zijn voor een reguliere studie dus niet in mindering te brengen.
Alleen een student die nog bij zijn ouders woont en slechts een basisbeurs ontvangt van nog geen € 100 per maand heeft kans op een (kleine) aftrekpost. Het verzilveren van de aftrekpost is nog een verhaal apart.
Als er met een bijbaantje € 25 tot € 125 per week wordt verdiend: geen beastingaftrek ondanks aftrekpost.
fisbel
12 jaar geleden
Correcties / aanvullingen:
* Met reguliere studie bedoel ik studie vallend onder WSF.
* Er is door een evtl. studiekostenaftrek met een bijbaantje van € 25 - €125 per week wel minder belastbaar inkomen, maar er is tot een inkomen van circa € 6500 vanwege de heffingskortingen geen belasting verschuldigd. Anders gezgd: belastbaar inkomen € 6500 / belasting: € 0
Belastbaar inkomen € 5500 (door € 1000 studiekostenaftrek) : Belasting eveneens € 0.
Geen (extra) teruggave vanwege de studiekostenaftrek. NB: Als er belasting is betaald over het (kleine) baantje, uiteraard wel aangifte doen. De betaalde belasting komt in zijn geheel terug (bij een inkomen tot € 6500)
Maar in dit voorbeeld (klein baantje) staat dit los van het feit of er wel of geen studiekostenaftrek is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt allemaal fisbel.
Zelf was ik een langstudeerder met een goeie bijbaan, dus na een paar jaar geen stufie meer. Dan heb je wel een flinke aftrekpost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je alleen nog zeggen of het een mbo/hbo/wo studie is of iets anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk wel mbo, maar ik had iets duidelijker moeten zijn:
Als je er studiefinanciering voor zou kunnen krijgen (dus als ie onder de WSF valt) dan mag/moet je die normbedragen gebruiken, anders zelf berekenen.
Meestal maakt het niet zoveel uit. Tel alles eens op:
School/collegegeld, pc/laptop, schrijfwaren en boeken/printkosten dan kom je vaak ongeveer gelijk uit.
(misschien ook reiskosten, weet ze snel niet zeker of die ook meetellen)

Andere antwoorden (1)

Ik vermoed dat het kan. Werkboeken en menu's zou je kunnen scharen onder 'Studieboeken of vakliteratuur', en de kosten daarvoor zijn aftrekbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Antwoord op de vraag van Huske is correct, mits Huske niet valt onder de wet studiefinanciering (WSF) Dan gelden andere regels tav studiekostenaftrek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor de link.
Bijna alles voor een studie is aftrekbaar. De printer, papier, inkt, eventueel de computer. Je hebt wel bonnetjes nodig (maar daar zal als de kosten normaal blijven niet naar gevraagd worden)
Zijn bonnetjes lastig omdat je op een schoolprinter print, bewaar de dan alles. Mocht je controle krijgen, dan kan je alles laten zien.