Waarom mag een bedrijf BTW terug vorderen?

Consumenten moeten toch ook gewoon betalen. Een bedrijf is ook een klant van een ander bedrijf. Ik zie niet in waarom zij dan 19% voordeel moeten krijgen. Als consument wil ik ook wel BTW kunnen terug vorderen. Wat is de reden dat zij het wel mogen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.4K

Het beste antwoord

Stel een ondernemer koopt een vat bier a €100,- hier komt nog 19% Btw bij + €19,- dus.
Hij verkoopt dit vat a 200 glazen van €3,- = €600,-
In die €600,- zit ook 19% BTW c/a €100,- deze moet hij wel afdragen. .....Op deze manier levert het de Belasting al veel meer op dan het beginproduct kost. De 1e 19% teruggave is dus niet meer dan fair.

Nu praten we trouwens over 1 tussen handel.

Maar in feite

de grondstoffen gerst/hop leverancier. moet BTW afdragen.
De Brouwer moet BTW afdragen.
De Groothandel moet BTW afdragen.
De Slijter moet BTW afdragen.
Het Cafe moet BTW afdragen.

1 product zou in dit geval anders 5 x belast
zijn. .....en er kan nog meer tussen handel tussen zitten.

Daarom krijg je het van de lagere inkoop terug.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk voorbeeld. Rest ook goeie antwoorden, maar ik moest iemand kiezen.

Andere antwoorden (5)

Omdat dit door de jaren een traditie is geworden dat alleen de eindgebruiker btw betaald (dus de consument)
En bedrijven betaling in tegenstelling tot consumenten wel omzetbelasting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weet wel dat BTW en omzetbelasting hetzelfde zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@paca29 Je weet wel dat BTW en omzetbelasting echt absoluut niet hetzelfde zijn?
Omdat bedrijven de BTW alleen over hun inkoop van goederen/diensten kunnen terugvorderen van de fiscus. De ontvangen omzetbelasting moeten zij wel afdragen. Zij betalen dus daarmee alleen toegevoegde waarde (Belasting Toegevoegde Waarde= BTW) aan de fiscus...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wees blij, als de bedrijven ook BTW moesten betalen gaan zij dit weer op terug halen bij de klant waardoor je product ook weer duurder wordt.

Dat is ook een reden dat bedrijven BTW terug krijgen, zodat producten niet te duur worden, stel dat er 5 bedrijven aan 1 product werken moet er 5× belastin betaalt worden waardoor je product ook een stuk duurder wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ dit is het voorbeeld wat in veel economieboeken staat. (alleen dan iets duidelijker uitgelegd)
BTW is belastin toe gevoegde waarde. Dat houdt in dat een bedrijf uit eindelijk alleen hierover BTW betaald. De btw is bedoeld om als eindgebruiker de btw te betalen. Als alle bedrijven die aan een product werken btw zouden betalen en deze niet terug zouden kunnen vorderen dus de btw over de verkoop minus de btw over de inkoop zouden de eind gebruikers dus de mensen die uiteindelijk het product kopen voor consumptie heelveel geld meer moeten betalen.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Op het moment dat een bedrijf voor een groter bedrag verkoopt dan inkoopt, betaalt het bedrijf per saldo BTW aan de belastingdienst. Alleen als het bedrijf meer inkoopt dan dat het verkoopt, ontvangt het bedrijf BTW terug van de belastingdienst, maar dat laatste moet je natuurlijk niet willen als bedrijf;-)
BTW ( Belasting Toegevoegde Waarde ) heet officieel omzetbelasting. BTW is het stelsel van heffing.
De BTW moet drukken op de eindgebruiker ( meestal een particulier ).
In alle schakels daarvoor moet een produkt belastingvrij circuleren.
Als het ene bedrijf BTW berekent aan de andere, moet degene die berekent afdragen aan de fiscus ( maar krijgt die BTW van zijn afnemer...dat kost hem dus niks ).
De afnemer vraagt de BTW die áán hem is berekend weer terug van de fiscus. Zo ligt dat goed dus belastingvrij bij de afnemer-tussenhandel.

De ondernemer die uiteindelijk aan een eindgebruiker levert, moet ook weer BTW berekenen over "de vergoeding" ( de prijs die hij rekent, zonder BTW ) en het totaal ( de vergoeding PLUS de BTW ) wordt de prijs van de eindgebruiker. Die eindgebrukker kan de BTW niet terugvragen van de fiscus. De BTW "drukt" nu op de eindgebruiker , en dat is ook de bedoeling.