Ik heb een baan maar ga ook freelance werken. Weet iemand hoeveel belasting je over de freelance inkomsten moet betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Normaliter net zo veel als over je normale baan, TENZIJ je door die extra inkomsten in een hogere belastingschijf valt; dan moet je over BEIDEN meer inkomstenbelasting betalen, want dat betaal je namelijk over je TOTALE inkomen. Soms kan dat betekenen dat je nog even moet uitrekenen of dat extra werk nog wel iets oplevert.....

Het beste kun je daarover contact opnemen met de belastingdienst. Want proberen het zwart te doen en dan na jaren ineens een aanslag met terugwerkende kracht krijgen voor een hogere belastingschaal...je zou niet de eerst zijn die daar een faillisement aan te danken heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je betaald toch per schijf belasting? Dus tot 18.218 33,45, over de volgende schijf 41,95%.
Dus als je 20000 verdiend betaal je over 20000-18218 41,95% en niet over het gehele bedrag?
http://belastingdienst.nl/particulier/aangifte2010/boxen_tarieven/boxen_tarieven-04.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anders zou je als je 18219 verdiend veel minder overhouden netto, door die ene euro meer........toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heee... wat een goeie vraag. Ik weet eigenlijk niet of dat veranderd is. Vroeger betaalde je één tarief over je hele inkomen, en hoeveel, dat is dan afhankelijk van in welke schijf je verdient. (Naast de belastingvrije voet uiteraard). Maar ja, dat is in de praktijk wel wat er gebeurt ja. De ziekenfondsgrens met een paar gulden overgaan was vroeger ook zo'n valkuil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga het even vragen, want ik kan er dan wel helemaal naast zitten.....
fisbel
12 jaar geleden
De reactie van syl2911 hierboven is juist: er wordt per schijf belasting betaald. Het verhaal van net die 1 of 2 euro boven een grens is niet van toepassing op de inkomstenbelasting.
De 1e schijf is voor 2011: €18.628
De free-lance inkomsten zijn overige inkomsten. U betaalt belasting volgens de gebruikelijke percentages belastingschijven. U kunt itt inkomen via een werkgever bepaalde kosten zoals reiskosten € 0,19 / km in aftrek brengen op de inkomsten.

Houdt u er rekening mee dat er ZVW-premie betaald moet worden over deze inkomsten als het totale inkomen lager is dan € 33.428 (schijf 1 + 2) Het ZVW-percentage voor 2011 is 5,65%. Dus bij extra free-lance inkomsten van bijvoorbeeld € 1000 in combinatie met een inkomen volledig vallend in de eerste twee schijven is de te betalen ZVW-premie € 56. Hiervoor krijgt u een aparte aanslag.
fisbel