Ik volg vanaf september dit jaar tot mei volgend jaar een volwassenopleiding, mag ik het lesgeld daarvan aftrekken van de belasting over 2011?

3000 euro plus 600 euro examengeld, ik las dat er een drempel is van 500 euro, dus mag ik dan 3100 euro van de belasting aftrekken? Er word geen btw over het lesgeld betaald.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat je nu in dit jaar betaalt kan je geheel in dit jaar aftrekken (minus drempel) van je belastbaar inkomen.

Houd ook rekening met de aftrek van "onzichtbare" kosten zoals reiskosten, kosten studiemateriaal en PC.

Je kunt veel beter het aangifteprogramma 2010 gebruiken om een indruk te krijgen van aftrekbaarheid, niet het VA-programma 2011.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Zie mijn reactie bij Bartmill. Als u in termijnen betaalt, krijgt u twee keer met de drempel te maken. In 1 keer het totaal aan studiekosten betalen (als dit mogelijk is) levert belastingvoordeel op. Hajete: reiskosten zijn NOOIT aftrekbaar tav studiekosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bierdopje, afschrijving voor de fiscus: nieuwe pc 30% per jaar, en gebruikte pc 45% per jaar (10% restwaarde niet aftrekbaar).
Fisbel, dank, mijn fout: reis- en verblijfkosten zijn niet aftrekbaar.
Wel aftrekbaar zijn les-, cursus-, inschrijf- en examengeld, maar ook boeken, andere leermiddelen, vakkleding.
Wat je nu in dit jaar betaalt kan je geheel in dit jaar aftrekken (minus drempel per kalenderjaar) van je belastbaar inkomen. Dus probeer het hele les- enexamengeld in 2011 te betalen en dus aftrekbaar te maken (slechts eenmaal een drempel).
Bij vooruitbetaling om betalingskorting vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als de vakkleding benodigd is voor de studie of opleiding. Zie Elseviers Belastinggids 2011, 8.8.3. Scholingsuitgaven, blz. 175

Andere antwoorden (1)

Kun je proberen, echter weet ik je leeftijd niet en of je ook een tegemoetkoming krijgt. Daarnaast speelt je inkomen ook een rol bij het aftrekken van belasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verdien je? ps. als je zo'n belastingprogramma hebt waarin je dit kunt invullen + kunt opsturen kun je hem ook gewoon van vorig jaar invullen. Zal weinig verschil maken met aankomend jaar, dan heb je een idee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je daar ergens (weet het zo ook niet uit mijn hoofd) je DIGID gebruikt, wordt bijna alles ingevuld. Echter is op deze manier iets uitleggen erg lastig. Stuur me anders een PB, misschien kan ik je op een andere wijze helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DIGID is van belang voor indiening, niet voor (proef) berekeningen
fisbel
12 jaar geleden
Bartmill: het gaat hier niet om het downloaden van de VIA-gegevens. Huske: inderdaad, € 3100 invullen bij studiekosten. Naast het ingevulde Wajonginkomen (en het aanvinken van heffingskortingen ja/nee) is dat alles.
Klikt u even op specificatie, daar ziet u de berekening. Als uw inkomen geheel in schijf 1 valt, is de Voorlopige Teruggaaf 2011 € 1146. NB: het is verstandig de kosten zoveel als mogelijk in 1 belastingjaar in aftrek te nemen. Voor u zal dat 2011 zijn. Voor 2012 is de drempel studiekosten overigens € 250.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@fisbel, als je die gegevens download hoef je je wajong inkomen niet in te vullen. Dat gebeurt dan allemaal, vandaar mijn reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bartmill, de gedownloade inkomensgegevens kun je beter niet hanteren omdat ervaring leert dat die niet altijd juist en volledig zijn en bij hantering van foute gegevens in de aangifte daarop kunt worden aangesproken,omdat je verplicht bent die op juistheid te controleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet sowieso, en al helemaal als je de belasting inderdaad aangeeft. Maar om even te "testen" kan dit geen kwaad toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bart mill, je schrijft: "als je die gegevens download hoef je je wajong inkomen niet in te vullen."
In dat antwoord ontbreekt dat je je in principe op de jaaropgave(n) moet baseren en niet moet blindvaren op gedownloade gegevens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, nam dat als vanzelfsprekend. Mijn fout!