Als fiscale partners mag u een aantal inkomsten en aftrekposten verdelen zoals u wilt. Dat biedt meerdere voordelen:

1. Lager belastingtarief over inkomsten
Verdient de ene fiscale partner veel meer dan de ander? Dan is het fiscaal aantrekkelijk om de meestverdiener aftrekposten toe te delen. Met aftrekposten kunt u het belastbaar inkomen verlagen zodat u een lager percentage aan belasting betaalt.

2. Schuiven met aftrekposten
Hoe hoger het belastingtarief van de meestverdiener, hoe meer belastingaftrek of teruggave van een aftrekpost (zoals betaalde hypotheekrente) oplevert. Bij gelijk belastingtarief kunnen fiscale partners een aftrekpost naar keuze verdelen.

3. Optimaal gebruik heffingskortingen
Fiscale partners die de algemene heffingskorting niet via loon of uitkering kunnen verrekenen kunnen de algemene heffingskorting (en de dertien andere heffingskortingen) in het lopende jaar maandelijks als voorlopige teruggave of achteraf via de belastingaangifte laten uitbetalen. Hieraan is een voorwaarde verbonden. De meestverdiendende fiscale partner moet een minimumbedrag aan belasting verschuldigd zijn. Voor uitbetaling van de algemene heffingskorting aan de minstverdienende fiscale partner is vereist dat de meestverdiener na aftrek van al zijn heffingskortingen nog zoveel inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen verschuldigd is dat (cijfers 2006) nog maximaal € 1900,- van door hem betaalde inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen aan zijn fiscale partner betaald kan worden. De uitbetaalde heffingskorting kan dus tussen de € 0,- en de € 1900,- liggen. Was de voorlopige teruggave algemene heffingskorting te hoog, dan wordt deze met een aanslag teruggevorderd.

4. Minder successierechten
Als u langer dan 2 jaar samenwoont en fiscale partners bent, betaalt de achtergebleven partner minder successierechten als hij of zij erft van de ander. Vanaf 5 jaar fiscaal partnerschap komt u in aanmerking voor hetzelfde lage tarief als mensen die getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben.

En als een van ons vermogen heeft?
Als fiscale partners heeft u over 2007 recht op dezelfde vrijstelling als gehuwden en geregistreerde partners, dus op € 40.028,-. Heeft de ene partner minder en de ander meer vermogen dan het vrijstellingsbedrag per persoon (in 2007 € 20.014,-)? Dan is het voordelig om de vermogens bij elkaar op te tellen. Vermogensrendementsheffing betaalt u dan pas vanaf € 40.028,-.