kun je op de belastingaangifte ook studie kosten voor kinderen jonger als 18 invullen of alleen als je eigen studie kosten hebt gemaakt?

Moet dan de jongere van 16 jaar dan zelf een aangifte invullen als er meer als 500 euro studiekosten gemaakt zijn? Krijg je dan alles boven die drempel terug of een percentage ervan ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (2)

Ja dat kan.

De leeftijdsgrens voor de aftrek van uitgaven voor levensonderhoud van kinderen is per 1 januari 2012 verlaagd van 30 jaar naar 21 jaar. Deze uitgaven zijn aftrekbaar als:

1) voor het kind geen recht bestaat op kinderbijslag ingevolge de Algemene Kinderbijslagwet (AKW) en het kind geen recht heeft op studiefinanciering of een met AKW of studiefinanciering vergelijkbare regeling. en
2) Als de kosten in belangrijke mate drukken op de belastingplichtige, komen deze voor aftrek in aanmerking tot een bedrag van:

- € 415 (€ 410) per kalenderkwartaal indien het kind 12 jaar of ouder, maar jonger dan 18 jaar is;

De kosten van het onderhoud van een kind worden geacht in belangrijke mate op de belastingplichtige te drukken, indien de op de belastingplichtige drukkende bijdrage in de kosten van het onderhoud van het kind tenminste € 408 (€ 408) per kwartaal beloopt.

Dus onder bovenstaande voorwaarden kunnen ook studiekosten voor kinderen worden afgetrokken. Er kan door de ouders dan 415 euro per kwartaal worden afgetrokken. Dat is een maximum, indien de werkelijke kosten lager liggen is dat het aftrek bedrag.

Toegevoegd na 32 minuten:
zie onderstaande sites indien uw kind zelf de studiekosten wil aftrekken met inderdaad een drempel van 500 euro (250 in 2013):

http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/belasting/belastingaangifte/1574254/studiefinanciering-aftrek-studiekosten/

http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/belasting/belastingaangifte/extra/aftrekposten/#header_anchor_4
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Dit antwoord is uitsluitend van toepassing in een situatie van een gescheiden ouder. De ouder bij wie het kind woont krijgt kinderbijslag. Studiekostenaftrek voor deze ouder is sowieso niet mogelijk. De andere ouder kan onder voorwaarden aftrek levensonderhoud kinderen toepassen. Meestal niet voor studiekosten kinderen jonger dan 18 jaar. Deze kinderen zitten immers nog gewoon op school (VMBO / HAVO / VWO)
Kosten voor betaalde 'kinderalimentatie' in combinatie met bijvoorbeeld kosten als halen/brengen kind, kosten (weekend)bezoek, kosten vergoeding kleding / schoenen kunnen een aftrekpost levensonderhoud kinderen vormen.
Maar nogmaals: ik lees hier niet van gescheiden ouders.
En wellicht een door de gescheiden ouder betaalde ouderbijdrage. NB: Onder bepaalde omstandigheden is een tegemoetkoming ouders hier mogelijk. (Kind leerling op MB)), particulier voortgezet onderwijs) Maar deze tegemoetkoming gaat buiten de belastingaangifte om.
U zelf kunt deze betaalde studiekosten niet in aftrek nemen.
Studiekosten vormen immers een persoonsgebonden aftrekpost.

Als uw kind aantoonbaar kosten voor zijn studie heeft gemaakt (en zelf die kosten heeft betaald) zijn die kosten aftrekbaar met een drempel van € 500.
De teruggave is in het belastingjaar meestal nihil of weinig.
Als het kind tot € 6500 per jaar verdient, is alle eventueel betaalde belasting terug te vragen.
Een aftrekpost is dan niet van invloed.

Voorbeeld: Stel inkomen € 2000. Aftrekpost studiekosten is € 7500. Belastbaar inkomen is € 1200.
Er is hier geen belastingvoordeel omdat alle evtl. betaalde belasting al teruggegeven wordt door aangifte te doen.
Of het inkomen nou € 2000 of € 1250 (of € 5000 of € 6500) is: de aftrekpost van € 750 maakt in de terug te geven belasting geen verschil.

NB: als het inkomen nul is kan de aftrekpost wel van invloed zijn. De aftrek schuift nu door naar een volgend jaar als persoonsgebonden aftrek vorige jaren.
Als het inkomen dan tot € 19.000 is is de belastingteruggave 33% van € 750 is ongeveer € 250
fisbel