Nee, een kind kan geen toeslagpartner van een ouder zijn. Het kind heeft een zelfstandig rrecht op zorgtoeslag.

Toegevoegd na 26 minuten:
Het antwoord van Ytje hieronder is niet correct.
Een (alleenstaande) ouder kan geen toeslagpartner zijn van een inwonend kind. Een uitzondering betreft de (alleenstaande) ouder die fiscaal partner is samen met met een kind boven de 27 jaar. De module die tegenwoordig wordt gehanteerd om te bepalen of er sprake is van toeslagpartnerschap is:
http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagpartner/
De module is van de Belastingdienst en werkt perfect.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal correct! + http://www.toeslagen.nl/particulier/toeslagpartner/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een verschil met INWONEND kind en een SAMENWONEND. Als een moeder samen het haar dochter een huis koopt, dan is ze neit INWONEND maar SAMENWONEND..de belastingdienst moet gewoon duidelijker zijn ;)

Andere antwoorden (2)

Wie is mijn toeslagpartner?
Man of vrouw, broer of zus, vriend of vriendin: ze kunnen allemaal bij u in huis wonen. Een van hen kan uw toeslagpartner zijn. Hiervoor gelden bepaalde voorwaarden. Als iemand aan die voorwaarden voldoet, geeft u die persoon op als uw toeslagpartner. Of u een toeslagpartner heeft, is namelijk van belang bij het vaststellen van uw toeslag. Het inkomen van uw toeslagpartner telt bijvoorbeeld mee.

de website (zie bron) heeft verschillende vragen die je kunt beantwoorden, dan zie je meteen of zij een toeslagpartner zijn.

Toegevoegd na 28 seconden:
Volgens mij dus niet, maar kijk even voor de zekerheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen als jij samen met die dochter een huishouden hebt. Dit wel zeggen dat jij samen met die dochter (je dochter oid) de huur/hypotheek betaald, boodschappen betaald ed.
Kijk even op toeslagen.nl staat goede informatie op !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt echt niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertel..waarom niet. Dit staat op de site: Wie is mijn toeslagpartner?
Als u een echtgenoot hebt of een geregistreerde partner, is dat uw toeslagpartner. Hebt u die niet, dan kan iemand anders die ook op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn. U moet dan wel aan 1 van de volgende voorwaarden voldoen: •U hebt een huisgenoot die uw fiscale partner is voor de inkomstenbelasting.
•U hebt bij de notaris een samenlevingscontract afgesloten met een huisgenoot.
•U hebt samen een kind.
•1 van u heeft een kind van de ander erkend.
•U leeft samen met iemand die vorig jaar ook al uw toeslagpartner was.
•U bent pensioenpartners.
•U hebt samen een koopwoning en bent samen aansprakelijk voor de hypotheek.
Let op! De voorwaarden in deze lijst gelden ook als u samenwoont met een kind, ouder, broer of zus. Ze staan op volgorde van belangrijkheid. Dus woont u bijvoorbeeld met 2 mensen in 1 huis en hebt u met de 1 een kind en met de ander een koopwoning? Dan is degene met wie u een kind hebt, uw toeslagpartner. Deze voorwaarden kunnen ook van toepassing zijn op een dochter van 18+ ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom niet, volgens deze site: Let op!

Wonen uw kinderen, kleinkinderen, ouders of grootouders bij u in huis? Dan kunnen zij geen toeslagpartner van u zijn. Ook als u met uw broer of zus bij uw ouders woont, kan uw broer of zus geen toeslagpartner van u zijn. Maar dit geldt alleen als u niet aan de voorwaarden voldoet die genoemd worden bij "Wie is mijn toeslagpartner?". http://www.toeslagen.nl/particulier/toeslagpartner/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MAAR DIT GELDT ALLEEN ALS U NIET AAN DE VOORWAARDEN VOLDOET. Als ik over 10 jaar samen met mijn moeder ooit een keer een huis koop, val ik onder de voorwaarde: •U hebt bij de notaris een samenlevingscontract afgesloten met een huisgenoot.
•1 van u heeft een kind van de ander erkend. (kan ook nog eens he)
•U hebt samen een koopwoning en bent samen aansprakelijk voor de hypotheek. Er wordt duidelijk gezegd dat als je hieraan NIET voldoet, je dan als kind geen toeslagspartner kan zijn. Als je er WEL aan voldoet dus wel..
fisbel
12 jaar geleden
Even terug naar de vraag: is een inwonende dochter (18+) toeslagpartner.
Het antwoord is nee, tenzij.
En ook even terug naar uw oorspronkelijke antwoord. Uw (Ytje) oorspronkelijke antwoord is dubieus. Een kind van 18 of ouder woont nog thuis, neemt deel van het huishouden, studeert of heeft inkomen en betaalt in deze laatste situatie wellicht kostgeld tav inwoning. Je zou ook kunnen zeggen dat ze bijdraagt aan de kosten waarvan de hypotheekrente een wezenlijk onderdeel kan uitmaken.
Maar UITSLUITEND als de dochter met ouder gezamenlijk eigenaar is van de woning is ze toeslagpartner (uitzonderingssituatie dus). Omdat er in de oorspronkelijke vraag absoluut niets is aangeduid tav uitzonderingssituaties zoals fiscaal partnerschap ouder - kind (voorheen vanaf 27 jaar mogelijk)
en er geen uitzonderingssituatie werd aangeduid zoals: gezamenlijke eigen woning, samenlevingscontract of gezamenlijke pensioenregeling blijkt het antwoord: NEE TENZIJ. Mijn conclusie kan niet anders zijn als dat uw antwoord en uw reacties steeds hoofdregel en uitzonderingssituaties op deze hoofdregel niet duidelijk van elkaar scheiden. En de opmerking dat een kind van de ander in de situtatie ouder -kind erkend is, wat bedoelt u daarmee? Dat moeder of vader een kind heeft bij resp. zoon of dochter??? (kan toch he - schrijft u) Ik neem maar aan dat u niet doelt op incestieuze verhouding ouder - kind. Dan wijkt u wel erg af van de oorspronkelijke vraag en stuurt u vragensteller het bos is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alvast vooraf: ik lees nu pas goed dat de vraagsteller vraagt: Is een INWONENDE dochter..dat wist ik niet.
Maar..als dit er niet stond heb ik wel gelijk. Mijn fout ;) Het kind verhaal..het KOMT voor ;) Helaas, dat wel..maar toch. MAAR, zoals ik al zei. Ik lees nu pas: Inwonende. Anders had ik dus wel gelijk ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dus Ytje: eerst de vraag voortaan goed lezen voordat je je gelijk probeert te halen. Jouw voorbeeld komt misschien, zeer zelden voor.
Welterusten! ;)