Belastbaar inkomen is het deel van uw inkomen waarover u inkomstenbelasting moet betalen.

voor meer uitleg zie bron
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Belastbaar inkomen is het deel van uw inkomen waarover u inkomstenbelasting moet betalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bruto-inkomen minus aftrekposten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
inkomen dat belastbaar is
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sinds de invoering van de wet inkomstenbelasting 2001 heet dit officieel Belastbaar inkomen uit werk en woning.

Van dit inkomen gaan eventueel nog aftrekposten af.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het belastbaar inkomen bestaat sinds 1 januari 2001 uit:
- het belastbaar inkomen uit werk en woning;
- het belastbare inkomen uit aanmerkelijk belang; en
- het belastbare inkomen uit sparen en beleggen.
Dat zijn de drie boxen die de Wet IB 2001 kent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Synoniem: belastbare som, belastingvrij bedrag
Uitleg: deel van het inkomen dat geldt als maatstaf voor belastingheffing; wordt berekend door het totale inkomen te verminderen met de aftrekbare kosten, aftrekposten en te verrekenen verliezen