Valt een spaarrekening op naam van een kind onder het vermogen van de ouders in box 3, waarover 1,2% belasting betaald moet worden?

bijv. voor een studiepotje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Een spaarrekeningen op naam van een minderjarig kind onder het ouderlijk gezag van de ouder die aangifte inkomstenbelasting/premieheffing (IB/PVV) doet, moet worden aangegeven door en bij de betreffende ouder.\

Er zijn (beperkte) vrijstellingen.
Voor 1 volwassene is de heffingsvrije voet voor box 3 over 2010 € 20.661, voor twee volwassenen € 40.322.
Voor elk minderjarig kind wordt de belastingvrije voet verhoogd met € 2.762.
Voorbeeld: De vrijstelling voor 1 volwassene en een minderjarig kind is € 23.423.
Het theoretisch inkomen uit box 3 van 4 % behoort tot het verzamelinkomen van de ouder. De werkelijke vermogensinkomsten wijken vaak van dit theoretische inkomen af.

De over dat inkomen verschuldigde belasting is 30%; 30 % van 4 % is 1,2%.
Daardoor is het netto rente-inkomen na aftrek van de belasting vaak niet genoeg om de waardedaling van het geld (inflatie) goed te maken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dat valt onder box 3 en ja als je meer hebt dan de vrijstelling moet je daar over betalen. Als het goed is krijg je meer rente dus mag dat geen probleem zijn.

Toegevoegd na 8 minuten:
Hierbij nog een link er is sprake van een extra vrijstelling bij minderjarige kinderen onder ouderlijk gezag
ronron1212
12 jaar geleden
Nee, zolang het als spaargeld staat op naam van het kind dan niet!
Maar zet je dat geld op eigen naam tgv je kind voor studie dan wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind levert een extra vrijstelling op, kom je gezamenlijk, vermogen kind plus ouders, boven de gezamenlijke vrijstelling uit dan is het meerder belast. Dit betekent dus dat het kindvermogen bij de ouder belast is.
Het vruchtgebruik...rente dus... komt de ouders toe. Het vermogen zelf niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geld/ beleggingen/ spaartegoeden van ouder(s) en minderjarige kinderen die ze hebben op 1 januari van het (belasting)jaar worden bij elkaar geteld.
Per ouder hoef je de eerste € 20.785,- (2011) niet mee te tellen ( vrijstelling)
en een vrijstelling van € 2.779,- per kind.
De belasting neemt aan dat je 4% rendement hebt.
Ook al krijg je maar 2,3% rente op de bank of heb je verlies geleden met je beleggingen.
Voorbeeld: Gezin met 3 kinderen met totaal aan € 79.907,- vermogen mag 2x 20785,- en 3x 2779,- hiervan aftrekken.
Zij hebben dus voor de belasting € 30.000,- vermogen.

Fiscus neemt aan 4% rendement = € 1.200,- en daar betaal je 30% belasting over. (box 3 tarief).
Gezin met 3 kids betaalt over € 79.907,- dan € 360,- belasting in box 3.
De officiele regel: indien de belastingplichtige aan het begin van 2011 als ouder het gezag uitoefent over een minderjarig kind is de toeslag heffingvrij vermogen minderjarige kinderen € 2.779,- per minderjarig kind.
Indien de belastingplichtige een partner heeft, wordt deze toeslag voor de belastingplichtige en zijn partner gezamenlijk in aanmerking genomen.
Als personen die geen (of niet het gehele jaar) partner van elkaar zijn ieder het ouderlijk gezag uitoefenen over hetzelfde kind, geldt een toeslag van € 1.390,- per persoon (ieder de helft dus).

Toegevoegd na 7 minuten:
Het kan zijn dat je in een zogenaamd 'belastingvrij spaarplan' van voor 2001 bent begonnen te sparen. Daar zijn vrijstellingen voor.
Zijn ook vaak de zogenaamde 'woekerpolissen' dus dan moet je je goed laten voorlichten. Succes!