Wat betaal je uiteindelijk zelf aan een studie bij bijv. het NCOI, na aftrek van de belasting?

Ik wil een thuisstudie volgen via het NCOI. Kosten per jaar voor de opleiding zijn 4449 euro (incl. aftrek 500 euro drempel).
Ons gezamenlijk inkomen is ongv. 45000.
Hoeveel krijg ik terug, en wat betaal ik dus uiteindelijk zelf? Kan iemand dit voor mij berekenen of uitleggen hoe ik het zelf kan berekenen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

De studie moet zo en zo voldoen aan de eis dat hij voor het werk noodzakelijk is. Als dat zo is dan kan je 45 % terug verwachten na dat je aangifte hebt gedaan.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik wil de opleiding logopedie gaan doen omdat dit mij en leuk beroep lijkt..en daarvoor is een opleiding inderdaad noodzakelijk.
Maar oke, 45% van het bedrag dus. Waar kan je die informatie vinden als ik vragen mag?
Enige wat ik zo gauw kan vinden is dat het over een maximum van 15.000 euro gaat?
ronron1212
12 jaar geleden
Belastingdienst.nl. Maar omdat je dat beroep zo leuk vind krijg je geen belasting terug.
De kosten voor de studie zijn een aftrekpost, maar er zitten wel een aantal voorwaarden aan. De belangrijkste is dat de studie gedaan wordt met als doel een inkomen te verwerven. Dat kan betekenen dat je het gelijk in je werk toe kan passen, maar het kan ook zo zijn dat je hierdoor promoties zou kunnen maken. Het kan ook algemener: gewoon om je positie op de arbeidsmarkt te verbeteren mocht je bijvoorbeeld werkeloos raken.

Studies die je alleen uit interesse doet voldoen niet aan dit criterium. Het wordt moeilijk om studies zoals schilderen, een talencursus of kunstgeschiedenis op te voeren als aftrekpost.

Let op: je mag ook kosten die je maakt voor het studeren aftrekken. Zoals examenkosten, schrijfgerei, cassetterecorder enz. Duurzame goederen (zoals een computer of dure software) mag slechts gedeeltelijk worden afgetrokken, en als je deze ook privé of zakelijk gebruikt dan moet je dat verrekenen. Als je denkt dat je hiervan gebruik kan maken, moet je even goed de regels doornemen.

Tot slot over de voorwaarden: je mag alleen de kosten aftrekken die je in het belastingjaar betaalt. Dus als je slechts de helft in 2011 betaalt, dan mag je alleen dat bedrag aftrekken. Let dus op de drempel van €500.

Nu de wiskunde:
De aftrekpost mag je van je totale inkomen aftrekken. Dan hangt het dus af van dat inkomen hoeveel je 'terug' krijgt. Stel je voor, jij verdient 18.000 en je partner verdient 27.000. Jij betaalt over jouw inkomen 33% belasting. Dat betekent dus dat als je het van jouw inkomen aftrekt, dat je 33% terugkrijgt, want dat is 33% belasting die je niet hoeft te betalen.

Maar als jullie fiscale partners zijn, dan mag je ook kiezen om de kosten op je partners inkomen in mindering te brengen. Bij je partner zou dit van de 41,95% schijf afgaan, dus dan krijg je dat terug.

Let erop: als jullie fiscale partners zijn dan mag je de aftrekpost zo verdelen dat het jullie het voordeligst uitkomt.

Veel succes met studeren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil m'n eigen omscholen omdat ik een ander beroep wil gaan doen. Als ik dat als reden zou geven is dat dus niet voldoende om belastingaftrek te krijgen?? Het is daarbij ook natuurlijk voor mijn positie op de arbeidsmarkt...maar nogmaals, ik wil gewoon iets anders. Ik heb mbo spw4 en ik wil een hbo opleiding omdat ik dan meer kan gaan doen. Dankje voor je verdere heldere uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt mij prima binnen de regels voor de aftrek te vallen! Verder wil ik voor degenen die ook deze vraag hebben nog meegeven: jezelf omscholen om een ander beroep te doen valt in principe altijd binnen de regeling, zolang het maar geloofwaardig is. Een cursus kunstschilderen om "fulltime" kunstenaar te worden valt daar dus buiten, maar jij had net zo goed een andere MBO opleiding kunnen doen. Er hoeft niet altijd een inkomensverbetering op te kunnen treden, zolang de opleiding maar voor inkomensverwerving is.