Heeft het zin om bezwaar aan te tekenen tegen te laat aangevraagde zorgtoeslag

Een maand geleden heb ik digitaal een verzoek ingediend om mijn zorgtoeslag van 2009 terug te krijgen. Gisteren ontving ik een brief dat mijn aanvraag afgewezen was vanwegen het te laat aanvragen van de zorgtoeslag. In de brief stond dat ik bezwaar aan kan tekenen. Nu is mijn vraag heeft dit nog zin en zo ja wie kan mij gegronde redenen aangeven, waarom ik daar nog recht op zou hebben. Ik weet dat ik natuurlijk veel te laat ben met aanvragen, maar wie niet waagt, die niet wint.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De termijn is gewoon verstreken. Dus het enige wat je in die zin kan doen is aanvechten dat die termijn niet verstreken was op het moment dat jij je verzoek indiende, of dat er zwaarwegende belangen mee zouden moeten wegen waardoor de termijn verlengd had moeten worden.
Dat is bijvoorbeeld het geval als je ernstig ziek bent geweest en daardoor niet binnen de termijn had kunnen aanvragen.
Algemene redenen als "ik wist het niet" of "ik was op vakantie" worden nooit geaccepteerd als zwaarwegende redenen om de termijn op te schorten.

Kortom; inhoudelijk kan je niet bezwaar aantekenen, omdat het besluit niet gericht is tegen de inhoud, maar omdat de termijn is verstreken. Ook al zeg je dat er gegronde redenen zijn waarop je recht op zorgtoeslag hebt, de termijn die de wet stelt blijft verstreken.

Als je erkent dat je die termijn hebt laten verstrijken zonder zwaarwegende redenen aan te voeren lijkt me dat het weinig zin heeft om bezwaar aan te tekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet geschoten is altijd mis. En bovendien: Er staat toch niet voor niets in die brief dat je bezwaar aan kan tekenen? Ik zou het gewoon proberen. Het kost je hooguit een paar kopietjes en misschien een paar postzegels.