Bv besloten venootschap

Ik heb in 2009 een bv (besloten venootschap) verkocht aan iemand. Nu krijg ik van de belastingdienst aanslagen namens de bv, dat ik die aanslagen moet betalen, omdat de koper niet te traceren is. En nu komt de belastingdienst bij mij terecht. Heeft de belastingdienst het recht om mij te betrekken in de aanslagen van de bv die ik in 2009 heb verkocht via de notaris?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

wellicht dat je middels gegevens van de notaris aan kan tonen dat er wel degelijk een volledige overdracht heeft plaatsgevonden en er geen sprake is van een aanmerkelijk belang aangaande de BV

het vreemde vind ik dat de belasting in beginsel jou niet benaderd, maar nu de koper niet te traceren is dit wel doet.

Bij de verkoop van uw onderneming is de rechtsvorm van het bedrijf van belang. Bij de verkoop van een Eenmanszaak, een maatschap, een Vennootschap onder Firma (VoF) of Commanditaire Vennootschap (CV) betaalt u stakingswinst belasting: inkomstenbelasting verschuldigd tegen het progressieve tarief van box 1 (maximaal 52%). U heeft recht op een stakingsaftrek, maar belastingheffing zult u niet kunnen voorkomen.
U kunt wél voorkomen dat u direct moet afrekenen door de stakingswinst te benutten voor een lijfrenteverzekering. De stakingswinst is dan - onder bepaalde voorwaarden en tot een bepaalde hoogte - als lijfrentepremie aftrekbaar. De uitkering die te zijner tijd aangekocht moet worden, is overigens wel belast, alleen worden de uitkeringen mogelijk lager belast dan uw huidige inkomen. De boekwinst bestaat uit goodwill, stille reserves en de eventueel aanwezige fiscale reserves.
Bij rechtspersonen, zoals de Besloten Vennootschap, kunt u de (deelneming in een) onderneming overdragen door uw aandelen te verkopen. Over de boekwinst (verschil tussen de verkoopprijs en verkrijgingsprijs) betaalt u inkomstenbelasting uit aanmerkelijk belang (box 2). Een alternatief voor de aandelenoverdracht is de verkoop van de activa en passiva van de onderneming
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank u wel voor u reactie.
Ik begrijp wat u zegt.
In mijn akte staat dat ik al de aandelen heb overgedragen. Moet ik vrezen dat ik alsnog belastingschuld moet betalen aan de fiscus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou contact opnemen met de belasting (afspraak maken op het kantoor) omdat het dus afhankelijk is van de rechtsvorm. wellicht dat de notaris je kan adviseren hierin. omdat vennootschap wettelijke veel aspecten omvat welke per rechtsvorm zijn afgestemd kan ik hier niets over zeggen. voor de belasting geldt hetzelfde dus. de wettelijke eisen, en plichten moet je echt specifieker uit (laten)zoeken voordat je weet wat er in jouw situatie mogelijk is.
Degene die jou heeft geadviseerd bij de overeenkomst (niet zijnde de adviseur van de koper) had moeten zorgen dat de overeenkomst jou zou vrijwaren voor dergelijke acties.
Informeer bij de notaris of de overeenkomst daarin voorziet.
Zo niet stel de adviseur aansprakelijk als hij het probleem niet kostenloos oplost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krijg je aanslagen over 2010? krijg je aanslagen van 2009 of daarvoor? Gaat het over de OB of VPB? Krijg je soms een aanslag over stille of fiscale reserves?

Koper niet te traceren vind ik een merkwaardig verhaal, de bv is statutair ergens ingeschreven, vraag deze statuten op bij de kvk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je (rechtspersoon en privepersoon) hoeft niet te wonen op het adres dat je gebruikt bij de inschrijving KvK.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet gezegd dat de 'dader' er woont. Maargoed laten we vooral constructief blijven. Het is meer een vertrekpunt bij evt opsporen. Aangezien de overdracht correct via een notaris is geregeld ga ik ervanuit dat de overeenkomst juridisch goed zit. Het hangt er helemaal vanaf wat er op de aanslag staat. De uitkomst in deze casu kan in mijn optiek verschillen van 'je moet gewoon betalen' tot 'aangifte doen bij de klpd', kan alle kanten op dus