Kan het kwaad om één maand loonheffingskorting te ontvangen op twee banen?

Ik loop sinds deze maand een betaalde stage, waar ik heb aangegeven bij de belasting dat ik over dat salaris loonheffingskorting wil toepassen per 1 februari. Ik heb daarbij ook een bijbaan in de horeca, daar moet ik nu doorgeven dat ik geen loonheffingskorting meer wil ontvangen. Kan het kwaad om het per 1 maart in te laten gaan? Ik heb deze maand zo weinig geld.. krijg van mn stage nog geen geld deze maand.. en dan krijg ik volgende week nog 1x salaris van mn bijbaan mét loonheffingskorting!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

Nee dat kan geen kwaad. Aan het einde van het jaar moet je aangifte doen. Omdat je een laag inkomen hebt betaald je vrijwel altijd teveel belasting. Bovendien begrijp ik dat je nog een opleiding volgt. Deze kosten zijn aftrekbaar van de belasting.

Mijn advies zou zijn: laat het gewoon zitten. Vul bij je aangifte 2011 gewoon de gegevens in die op je jaaropgaven staan. Dan blijkt dat je een maand teveel hebt ontvangen en dat wordt verwerkt in het eindbedrag wat je in totaal terug ontvangt of moet terugbetalen. De kans dat je moet terugbetalen is echter klein als je een laag inkomen hebt en aftrekbare studiekosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Studiekosten zijn alleen aftrekbaar als je geen recht hebt op studiefinanciering. Ook als je de studiefinanciering evt. tijdelijk stopt omdat je stagevergoeding genoeg is kan je de studiekosten niet aftrekken. Het bedrag dat je verschuldigd bent (er wordt overigens rente over geheven) kan wel verrekend worden met je belastingteruggave wanneer je onder de belasting grens zit (bijbaan + stage zit je er al snel boven).
Een hoop onnodig papierwerk voor een paar tientjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt nergens tegen 2,5% lenen dus die heffingsrente dat loopt echt wel los, zeker voor 1 maandje. gaat om 1 of 2 euro in dit geval. verder betaalt vrijwel iedere jongere met een parttime baan of iemand die maar een deel van het jaar heeft gewerkt teveel belasting. dat ene maandje loonheffingskorting hoef je echt niet zo zwaar aan te tillen. ik snap dat je probeert je gelijk te halen, maar helaas.. je hebt hierin geen gelijk.

Andere antwoorden (3)

Volgens mij loopt dat niet zo'n vaart, alleen je krijgt een aangifteformulier over 2011, daarop wordt de fout weer rechtgetrokken en zul je het verschil weer moeten terugbetalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt niet uit. Je kunt ook op beide banen loonheffingskorting in rekening laten brengen of op beide banen niet..
Je hebt twee banen dus je moet aangifte IB doen.
Dan betaal je iets bij of je krijgt iets terug. Maar dan wordt de heffingskorting voor het totaal meegerekend, maar slechts 1 maal uiteraard.
Voor jou zal het niets uitmaken wat je doet, voor de belastingdienst ook niet, maar je moet wel aangifte IB doen. Maar maak je verder niet druk daarover, het gaat om kleine bedragen. Wat echt het beste is voor jou kan je alleen uitrekenen als je over alle gegevens beschikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd +
Het is de vraag of de "dubbele" loonheffingskorting in dei maand wel geëffectueerd wordt omdat als de loonheffing lager is dan de loonheffingskorting er feitelijk niet zoveel minder belasting wordt betaald.
Daarvoor moet je de maandbedragen kennen en welke belasting daarover verschuldigd is, al dan niet met loonheffingskorting.
Het is niet zo dat je met twee banen automatisch een aangiftebiljet krijgt