Bewaren: Is het voldoende om van bepaalde belangrijke papieren alleen een scan te bewaren?

Ik bedoel papieren als verlopen verzekeringen, verlopen huurcontract en opzeggingsbrief, verlopen telefooncontracten en medische kosten ook alles in-scannen? Of moet dit papier blijven?
In principe moet je verschillende dingen een x aantal jaar bewaren na ze verlopen zijn (zie Hoe lang moet je belangrijke papieren bewaren? op deze site). Hebben voorgenoemde papieren in de gescande vorm dezelfde juridische waarde?

Toegevoegd na 3 dagen:
ik weet van de verschillende bewaartermijnen. Maar heeft een scan dezelfde juridische waarde? Ik ga binnenkort emigreren, en wil niet zoveel papier mee nemen. Scans zijn dan veel makkelijker. Graag bronnen vermelden. Of weet iemand misschien waar ik het kan informeren?

13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Over het algemeen zijn papieren juridisch geldig als het origineel er is.
Belangrijke papieren zoals een trouwboekje bewaar je je hele leven.
De rest ca. 10 jaar, altijd handig als je een controle krijgt van de belasting.

Toegevoegd na 3 dagen:
Na je toevoeging;
Informeer even bij de belasting, dan krijg je daar achteraf geen problemen mee.
Voor de eenvoudige dingen zal het niet veel problemen opleveren maar op alle documenten waar een handtekening op staat zal de juridische waarde denk ik vervallen.
Hierop is zomaar niet een antwoord te geven maar ik heb een site gevonden met enige uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
luusje
13 jaar geleden
het eerste gedeelte vond ik bagger, maar het toevoegen van de link is het het beste antwoord :P

Andere antwoorden (1)

Voor bijna alle papieren is een scan genoeg. Dus ook voor nog geldige verzekeringen, telefooncontracten etcetera.

Er zijn echter ook papieren die in copy NIET geldig zijn,
je rijbewijs, autopapieren, paspoort, diploma of bul.

Bij documenten die rechtsgeldig handmatig getekend zijn (overdrachtsakte woning) zou ik bij voorkeur originelen bewaren.