Wat zijn de mogelijke nadelen als iemand zijn samenwoon partner aanmeld bij de pensioenverzekering?

Als iemand huwt dan is zijn of haar partner automatisch aangemeld voor eventueel aanwezig pensioenverzekeraar van werkgever. Maar zitten er ook nadelen aan?
Maw stel iemand woont samen met notarieel samenlevingscontract, en overweegt dat aan te melden bij pensioenverzekering (dus als pensioenpartners) zitten hier dan ook nadelen aan vast of zijn dat enkel voordelen (zoals nabestaandenpensioen)?

een week geleden
2.6K
crispy
een week geleden
Partnerpensioen is niet 'een gratis toevoeging'. Het moet betaald worden uit je pensioenpot. De kans dat je partner langer leeft dan jij is (gemiddeld genomen) rond de 50%. Dus moet er voor die 50% kans een langdurige pensioenuitkering betaald worden, en dat geld moet ergens vandaan komen. Uit je eigen pensioenuitkering dus.
tinus1969
een week geleden
@crispy, maar dat gaat niet ten koste van het eigen pensioen, die kosten worden over ‘alle’ pensioenen uitgesmeerd.
ronron1212
een week geleden
@tinus1969 een Partnerpensioen wordt niet verdeeld over alle pensioenen. Anders zie ik graag een linkvoor die bewering
ronron1212
een week geleden
https://www.nibud.nl/onderwerpen/pensioen/nabestaandenpensioen/
tinus1969
een week geleden
@ronron1212 je ouderdomspensioen gaat niet omlaag als je een partner aanmeldt voor partnerpensioen - het mijne iig niet.
ronron1212
een week geleden
@tinus1969 nee lees de link dan zie je dat meestal de werkgever hiervoor betaald. Dus het wordt niets uitgesmeerd over andere pensioenen zoals jij beweerd. Anders ga je zelf gewoon meer betalen via je werkgever. Het heeft dus ook verder niets met jouw pensioen opbouw te maken.
erotisi
een week geleden
Ronron Dus jij denkt dat als iemand zijn of haar partner aanmeldt bij het pensioenfonds hij of zij ook meer pensioenpremie gaat betalen. En mogelijk zijn netto inkomen dan omlaag gaat?
ronron1212
een week geleden
@erotisi als de werkgever er niet voor betaald wat in de meeste gevallen het geval is dan betaal je dar zelf voor iemand moet betalen het is niet gratis. De andere deelnemers hebben daar niets mee te maken lees mijn link in eerdere reactie.
erotisi
een week geleden
Ronron, kun je dan uit jouw bron dat gedeelte plakken waarin staat dat je pensioenpremie hoger wordt?
ronron1212
een week geleden
@erotisi hoe dacht je dat het dan betaald werd gratis door andere?
ronron1212
een week geleden
Er zijn ook mensen die werken bij een werkgever die geen pensioen opbouw kent en dan moet je het ook zelf regelen.
LeonardN
een week geleden
@ronron1212
Het gaat er niet om wat erotisi denkt.
Jij stelt dat er iets te lezen valt in jouw link. De vraag is of je even het specifieke deel wat jouw punt versterkt kan knippen en plakken alhier. Of als je dat technisch lastig vindt zou je ook even de eerste paar woorden of de kop van de alinea kunnen geven. Als ik het artikel lees kan ik ook niet iets vinden wat je punt tegenspreekt, noch wat het versterkt. In mijn ogen verschaft het artikel geen duidelijkheid waar het geld vandaan komt. En dat zegt niks over waar ik (of een ander) denkt waar het geld vandaan komt. Ik weet het niet, doe er ook geen uitspraak over, maar ik zie in het door jouw genoemde artikel ook geen verduidelijking in de zaak.
ronron1212
een week geleden
Moet ik zelf betalen voor de nabestaandenpensioenverzekering?
Uw werkgever kiest of u (een deel van) de premie betaalt. Dit staat in uw pensioenreglement. Uw werkgever
betaalt ons de premie voor de nabestaandenpensioenverzekering. Hij mag (een deel van) de premie inhouden op
uw salaris.
Belangrijk: in bijzondere situaties kan uw werkgever minder premie gaan betalen
Uw werkgever kan zelfs helemaal stoppen met premie betalen. Dat kan bijvoorbeeld als de werkgever financiële
problemen heeft. Als dat zo is, laten wij dat altijd aan u weten
ronron1212
een week geleden
@LoeonardN lastig of moeilijk
Of als je dat technisch lastig vindt zou je ook even de eerste paar woorden of de kop van de alinea kunnen geven. Ik weet hoe het werkt hoor.
LeonardN
een week geleden
Wat je nu kopieert komt niet van de door jouw eerdergenoemde link:
https://www.nibud.nl/onderwerpen/pensioen/nabestaandenpensioen/ Zou je de link op kunnen geven waar het wel vandaan komt? Enige wat ik kan vinden is een downloadbare PDF, niet een website waar dit op staat. Ik denk dat dat de reden is waarom erotisi (en ook ik) de vraag hadden om het te knippen/plakken. Bedoelde je deze link? https://www.elipslife.com/nld/scmedia/Public/Downloads/Documents/Contract-and-Product/nl/Pensioen123-Files/Brochure-WIA-aanvullingsverzekeringen.pdf
ronron1212
een week geleden
@LeonardN wel eens van kennis gehoord.
ronron1212
een week geleden
@LeonardN vraag hem eens hoe hij daarbij komt
tinus1969
een dag geleden
@crispy, maar dat gaat niet ten koste van het eigen pensioen, die kosten worden over ‘alle’ pensioenen uitgesmeerd.
erotisi
een week geleden
Wat ik wel eens heb gelezen is dat soms bij de pensioen opbouw bij gehuwde werknemers een andere franchise mbt de aow wordt werd gehanteerd. Of dat nog iets is wat kan spelen vraag ik mij nu af.
LeonardN
een week geleden
@erotisi die laatste reactie kan ik moeilijk begrijpen. Wat heeft AOW ermee te maken?
erotisi
een week geleden
De franchise is het bedrag van de aow dat in mindering wordt gebracht voor berekening van pensioen hoogte en daarmee de premie?
ronron1212
een week geleden
@LeonardN enige kennis van pensioen de franchise is heen bedrag dat je al aow zal ontvangen dit is het bedrag dat je dus niet via je pensioen hoeft te ontvangen. Het totaal bedrag bij pensioenering is dus aow plus pensioen ongeveer tussen de 70 en 80% van je oude loon.

Geef als eerste antwoord