Hoe veilig is mijn saldo bij de bank?

Er wordt tegenwoordig zoveel met computers gewerkt dat ik mij afvraag hoe veilig mijn banktegoed is. Ik denk aan rampen als brand bij de bank, een computervirus. Ik heb het dus niet over crypto tegoed, maar over een gewoon banktegoed wat vrijwel iedereen heeft.

3 maanden geleden
in: Bankieren
ronron1212
3 maanden geleden
brand maak niets uit virus is een probleem maar niet voor je geld.
Antoni
3 maanden geleden
Over het algemeen kan je beter bang en alert zijn voor hackers die jou persoonlijk oplichten en online jouw geld proberen te stelen dan voor een probleem bij jouw bank.
LeonardN
3 maanden geleden
@Huje
Het geld op je bank is niet meer dan een getal op een computer. Dat getal zal niet op 1 enkele computer op 1 plek staan, maar op allerlei servers op allerlei locaties. Brandt de ene serverruimte af? Loopt tegelijkertijd de ander over? Dan nog zal dat getal op een andere server veilig staan. Een virus zou mogelijk een probleem kunnen zijn als dat in een keer al die servers tegelijk aan zou vallen en zou wissen, maar dan nog zal er iets geregeld zijn met backups e.d. Stel dat het risico op zoiets hoog was, dan zou je regelmatig horen van mensen dat hun banktegoed is verdwenen. Of dat zo iets tijdelijk even zo leek.
Dat zou dan landelijk nieuws zijn, zoals (wat je wel regelmatig hoort) het lekken van persoonsgegevens van bedrijven. Enige recente angst rondom banktegoeden die ik me kan herinneren was de Icesave-zaak, die ging gewoon failliet. De regering heeft er toen voor gezorgd dat iig tot €100.000 per persoon garant was gesteld.

Antwoorden (2)

Er is maar één ramp waarbij je geld niet veilig is op een bank, en dat is wanneer betreffende bank "crasht" of failliet gaat.
3 maanden geleden
LeonardN
3 maanden geleden
Dat geldt enkel als het saldo bij die bank de 100.000 euro overstijgt. En de bank niet onder het depositogarantiestelsel valt.
Dat zal voor >99% van de mensen dus al geen issue zijn. En met de kennis van dat feit zelfs voor de mensen met meer dan 100.000 euro ook vaak niet omdat die vaak het geld zullen opsplitsen boven dat bedrag.
https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/vergoeding-uit-depositogarantiestelsel-dgs-bij-faillissement-bank
Als uw bank failliet gaat, bent u niet al uw banktegoeden kwijt. De meeste banken vallen onder het depositogarantiestelsel. De maximale vergoeding bedraagt dan € 100.000 per rekeninghouder, per bank. Een veel groter gevaar is dus het handelen van de bankrekeninghouder zelf. Geld overmaken naar een "veilige kluisrekening" omdat een oplichter dat aanraadt.
Tot €100.000 is jouw spaargeld veilig. Ook als de bank failliet gaat , afbrand of in een sinkhole verdwijnt. https://www.dnb.nl/betrouwbare-financiele-sector/nederlandse-depositogarantie/tot-welk-bedrag-is-mijn-geld-beschermd/
2 maanden geleden