Hoeveel dagen zijn er wettelijk geregeld met een particulier <buurman> om je factuur te betalen?

ik heb een schutting laten plaatsen samen met mn buurman met wederzijdse toestemming. Beide partijen zijn het er overeens om de schutting te plaatsen. Ik kreeg de factuur binnen op 4 november en die moest ik op een redelijke termijn betalen domweg de hovenier moet de leverancier weer betalen en mijn buurman moet mij weer betalen door soort voorschot nota. Welke regels zijn over de betalings termijn <dagen> Deze buurman gaat nu een beetje moeilijk doen over de betaling. en inmiddels is het bijna 1 week geleden. Volgens mij moet hij betalen want de schutting staat precies op de erfgrens en we waren het allemaal erover eens over de vervanging van de schutting. wie weet het juiste antwoord.
het is in goed vertrouwen gegaan zoals met de meeste buren die het uitstekend kunnen vinden. Stel je maakt er een rechtzaak van wie betaald dan de proces kosten. de verliezer of beide de helft. helaas heb ik geen rechtsbijstand verzekering. Wat zullen de proceskosten in deze standaard casus zijn. wie weet het juiste antwoord. best wel bizar

een jaar geleden
in: Bankieren
1.4K
Ritsuka
een jaar geleden
Hebben jullie wat op papier staan over die afspraak?
TurfGraver
een jaar geleden
Wat jullie (als je dat hebt gedaan) daarover afgesproken hebben.
soundstorm
een jaar geleden
het is in goed vertrouwen gegaan zoals met de meeste buren die het uitstekend kunnen vinden. Stel je maakt er een rechtzaak van wie betaald dan de proces kosten. de verliezer of beide de helft
TurfGraver
een jaar geleden
In een civiele zaak kan de rechter de partij die ongelijk heeft gekregen veroordelen om de kosten van de tegenpartij (deels) terug te betalen. Dit heet kostenveroordeling. Hieronder vallen onder meer de griffierechten en een gedeelte van de advocaatkosten.

Antwoorden (1)

De schutting staat op de erfgrens en is van jullie beiden. Beiden moeten dus ook de helft van de kosten dragen. Dat geldt dus ook voor je buurman.

Er is allen geen wettelijke betalingstermijn voor particulieren.

Voor bedrijven is onderling een maximale betalingstermijn van 60 dagen, indien zo afgesproken en anders geldt een termijn van 30 dagen.

Ik zou daarom de buurman maximaal die 30 dagen geven. Dat is een redelijke termijn. Probeer er in die periode onderling uit te komen. Daarna zou je met zwaardere middelen aan de gang kunnen gaan door b.v. de rechtsbijstand in te schakelen, of een incassobureau in de arm te nemen.
soundstorm
een jaar geleden
wat kost een incassoburo voor deze standaard zaak?
tinus1969
een jaar geleden
Dat is nogal heftig, een incassobureau. Wil de buurman echt niet betalen?
soundstorm
een jaar geleden
en moet ik vooraf ook melden als ik de betalings termijn afspreek van 30dagen. "De melding van je krijgt 30dagen de tijd maar als je daar niet aan voldoet dan neem ik vervolgstappen via een incassoburo dan wel een rechtzaak " of moet ik dat niet vermelden., wat zijn de kosten van een rechtzaak in dezer ?
soundstorm
een jaar geleden
tinus, ik ga er niet vanuit maar voorkennis is heel belangrijk in dezer. Zodat je goed gefundeerd de zaak afhandeld. Maar ik ga voorlopig uit van het goede in de mens.
Antoni
een jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix, @soundstorm, na die eerste 30 dagen krijg je van een bedrijf meestal nog een tweede en derde kans om te betalen, met wat kortere termijnen, dat is waar, maar er worden maar zelden direct na afloop van die eerste 30 dagen vergaande maatregelen (zoals het inschakelen van een incassobureau) genomen. Ik raad de vraagsteller daarom ook af dit zo snel te doen.
Utrecht
een jaar geleden
@Soundstorm. Het lijkt erop dat je op voorhand al kiest voor een ramkoers richting de buurman. Is de relatie al zo verzuurd dat je al meteen met vervolgstappen en incasso moet gaan dreigen? Bedenk dat je met deze strategie het alleen maar erger wordt. Ga even terug naar het begin: wat hebben jullie vooraf gezamenlijk afgesproken? Hebben jullie ook de hoogte van de kosten en de verdeling hiervan (vooraf) besproken? Is je buurman akkoord dat hij (iets) moet betalen aan de schutting of weigert hij nu categorisch? En met welke reden? Of heeft hij iets meer tijd nodig?
LeonardN
een jaar geleden
En daarmee dreigen, of dreigen gerechtelijke stappen te nemen ook.
In een paar zetten kan je zo een enorme burenruzie uitlokken, terwijl snel actie ondernemen niet vereist is.