Kunnen bedrijven zomaar geld van mn rekening halen?

Hallo,

Ik heb iets verkocht op het platform “restocks” ik moet het binnen 3 dagen sturen anders krijg ik een boete van 20 euro. Echter kan ik het niet binnen 3 dagen sturen. En ik wil geen 20 euro boete. Dus ja ik denk dat ik maar niks ga opsturen. Ze hebben wel mijn naam en rekening nummer en ik heb geaccepteerd dat als ik het telaat stuur dat ik 20 euro “boete” krijg. Kunnen ze in dit geval zomaar 20 euro van mijn rekening halen? Ik heb nog nooit 1 cent overgemaakt. Wat bij automatische incasso altijd moet. Dus lijkt me sterk dat ze het niet kunnen doen of wel?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Bankieren
3.2K
bamibal
2 jaar geleden
Het zijn mensen als jij waardoor dit soort verkoopsites een slechte naam krijgen.
tinus1969
2 jaar geleden
@LeonardN maar wel een antwoord waar de VS praktisch wat aan heeft.
tinus1969
2 jaar geleden
Het maakt niet uit of Restocks dat direct van je rekening kan halen. Je bent een overeenkomst met betaalverplichting aangegaan. Als ze die 20 euro niet van je rekening afhalen kan er een incassobureau worden ingeschakeld.
SentWierda
2 jaar geleden
@Markvabg. Voor een goed beeld is het zinvol te vermelden om welk verkoopbedrag het gaat en waarom je niet in staat bent binnen 3 dagen te versturen.
Het moet toch niet eerst uit China komen?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Adidas heeft vertraging opgelopen en is een dag te laat
SentWierda
2 jaar geleden
@Markvabg. Wil je daarmee zeggen dat je volledig afhankelijk bent van de levering door Adidas?
Daar heeft de koper toch geen boodschap aan?
tinus1969
2 jaar geleden
Die boete is er juist om mensen als jij (die niet uit eigen voorraad leveren) af te schrikken.

Antwoorden (1)

Ja. Bedrijven kunnen dat.

“De bank controleert de opdrachten daar niet op, sterker nog, de bank weet niet welke debiteuren een incassomachtiging hebben afgegeven. Bij interbancaire incasso kunnen banken zelfs niet controleren of namen en rekeningnummers overeenkomen.
De crediteur heeft dus de mogelijkheid te hoge bedragen te incasseren, bedragen te incasseren van klanten die geen machtiging hebben gegeven, en zelfs van rekeninghouders die geen klant zijn. Het laatste gebeurt niet zelden, doordat er een fout is gemaakt in het rekeningnummer.
Van rekeninghouders wordt verwacht dat zij hun rekening controleren op onrechtmatige incasseringen, zelfs als zij aan geen enkel bedrijf een incassomachtiging hebben gegeven.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Automatische_incasso#Fouten

Het kan dus. Bedrijven kunnen zomaar geld van een rekening halen.
En het is aan de rekeninghouder om zijn bank te vragen om de onrechtmatige incasso cq gemaakte fout te herstellen.

“Een stornering (storno of stornoboeking) of terugboeking is het terugdraaien van een automatische incasso. Rekeninghouders hebben de mogelijkheid om incasseringen terug te krijgen via hun bank, ongeacht of de incasso terecht was of niet.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Automatische_incasso#Stornering
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Ik snap de minnen niet.