Is de bank wettelijk verplicht een kopie van mijn paspoort te hebben?

BinckBank, waarbij ik al jaren een rekening heb, eist een kopie van mijn paspoort. Het doel is - volgens BinckBank- mijn identiteit te verifiëren.

Hierbij meldt BinckBank niet dat hij wettelijk verplicht is een kopie van mijn identiteitsbewijs te hebben. Daarnaast kan ik in geen enkele wet vinden dat BinckBank daartoe wettelijk verplicht is. Bovendien kunnen burgers door het verstrekken van een kopie van het paspoort slachtoffer worden van de identiteitsfraude. Criminelen gebruiken van kopieën van het paspoort van burgers voor het openen van rekeningen voor witwassen. Daar lees ik helaas steeds vaker over.

Daarom heb ik BinckBank voorgesteld om mijn identiteit te verifiëren op een veilige manier: ik kan bijvoorbeeld te allen tijde mijn paspoort tonen op het kantoor van BinckBank. BinckBank negeert echter dit voorstel. Mijn klacht daarover wordt ook genegeerd. Hierbij dreigt BinckBank zelfs mijn rekening te blokkeren.

Is BinckBank wettelijk verplicht een kopie van mijn identiteitsbewijs te hebben?

Dank!

3 jaar geleden
in: Bankieren
2.6K
tinus1969
3 jaar geleden
Waarom is het voor jou een probleem om een kopie van je ID op te sturen? Banken zijn, om diverse soorten fraude te voorkomen, verplicht om te weten wie hun klanten zijn. Daarvoor is het niet genoeg dat je voortdurend je bij de balie meldt - de bank moet iets opslaan.
Wouter2011
3 jaar geleden
@tinus1969
De identiteitsfraude neemt toe. De criminelen bemachtigen zelfs gegevens uit vertrouwelijke overheidsdossiers. Ik wil geen kans erop dat een kopie van mijn paspoort bij criminelen terechtkomt. Ook bij de bank kan iemand werken die kopieën van paspoorten van klanten kan verkopen aan criminelen...
Het is zeker belangrijk dat banken weten wie hun klanten zijn. Daarom kan ik te allen tijde mijn paspoort laten zien. Het staat nergens vermeld dat de bank een kopie van mijn paspoort op moet slaan.
tinus1969
3 jaar geleden
@Wouter2011, 'Daarom kan ik te allen tijde mijn paspoort laten zien.' Dat is niet genoeg. Banken moeten die persoonsgegevens ook opslaan, of iig een aantal. Ten eerste om die controles uit te kunnen voeren als jij niet aan de balie staat (als je bv elektronisch bankiert), en ten tweede om de toezichthouder te laten zien dat ze hun klanten kennen.
tinus1969
3 jaar geleden
@Wouter2011, ik denk dat je tegen de verkeerde boom blaft. Banken zijn (relatief) goed beveiligd en hebben juist een sleutelrol in het bestrijden van identiteitsfraude - dus juist banken moeten kloppende/volledige gegevens van jou hebben.
Wouter2011
3 jaar geleden
@tinus1969
Banken zijn NIET verplicht een kopie van het identiteitsbewijs te hebben/opslaan https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/moet-een-bank-een-kopie-van-mijn-paspoort-maken-en-bewaren.
Ik ben ervan overtuigd dat banken gegevens van klanten goed beveiligen. Het is echter bekend dat gegevens zelfs uit vertrouwelijke overheidsdossiers, die niet slechter dan gegevens van banken worden beveiligd, lekken...
tinus1969
3 jaar geleden
@Wouter2011, lees je wel wat ik schreef: Banken zijn juist een belangrijke partij in de strijd tegen identiteitsfraude - dus zorg ervoor dat die banken de juiste/volledige gegevens van jou hebben. "Het is echter bekend dat gegevens zelfs uit vertrouwelijke overheidsdossiers, die niet slechter dan gegevens van banken worden beveiligd, lekken..."
Ik denk dat banken wel eens beter beveiligd konden zijn.
Wouter2011
3 jaar geleden
@tinus1969
Het is uiterst interessant voor mij te weten wat je denkt over de beveiliging van banken. Je gedachten zijn helaas geen garantie dat een kopie van mijn paspoort veilig is bij BinckBank.
Ik lees heel goed wat je schrijft.
BinckBank heeft alle juiste gegevens van mij. Hiervoor is geen kopie van mijn paspoort nodig. Lees jij wel goed wat de Rijksoverheid schrijft? https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/moet-een-bank-een-kopie-van-mijn-paspoort-maken-en-bewaren.
Banken zijn NIET verplicht een kopie van het identiteitsbewijs te hebben/opslaan.

Antwoorden (1)

Nee. Banken en financiële dienstverleners zijn niet verplicht om een kopie of een scan van je identiteitsbewijs te maken. Wel zijn ze verplicht de gegevens van uw identiteitsbewijs te controleren en vast te leggen.
Maar banken hebben ook geen acceptatieplicht: als jij je niet aan hun voorwaarden wilt binden, kunnen ze je weigeren.
3 jaar geleden
Wouter2011
3 jaar geleden
@SimonV Hartelijk dank! Ik neem aan dat deze voorwaarden door de wet moeten worden onderbouwd.
SimonV
3 jaar geleden
Dat is hier ook het geval. Slechts enkele organisaties mogen een kopie van je identiteitsbewijs maken. Zoals de bank. Deze is echter dus niet verplicht dit te doen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf