Hoe achterhaal ik iemands iban?

Ik ben onlangs opgelicht. Ik weet van de oplichter alleen het ibannummer. De naam is niet bekend. Wat moet ik doen? Is er de mogelijkheid om meer te kunnen doen, behalve aangifte doen bij de politie.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Bankieren
2.6K
Pieterke
4 jaar geleden
Hoe kan het dat je geen naam hebt als je geld hebt overgeboekt? Of heb je het via Marktplaats gedaan? Dan kun je het sowieso daar melden.
Pieterke
4 jaar geleden
Als je weer eens geld moet overboeken aan een onbekende check dan eerst of het Iban nummer klopt, dan heb je iets meer zekerheid denk ik. Dat kan hier:https://www.nummeriban.nl/iban-check/
gvrox
4 jaar geleden
@Pieterke die site zegt niets over of het een bestaande bankrekening is.
Pieterke
4 jaar geleden
@gvrox: Hoe zo niet? Ik heb het met mijn eigen Iban geprobeerd en ik krijg te zien dat ik alles goed heb ingevuld en ik krijg ook te zien bij welke bank ik zit. Dat zou er toch niet staan als het bankrekeningnummer niet bestaat?
gvrox
4 jaar geleden
@pieterke natuurlijk krijg je de bank te zien, omdat de bankcode in het iban staat. Verder zit er een bepaalde controle in die zegt of het geheel een juiste iban is, maar dat hoeft niet de iban van een bestaande rekening te zijn. Als ik mijn bankrekening ophef, dan is het bijbehorende iban nog steeds correct volgens die controle.
Pieterke
4 jaar geleden
@grvox. Bedankt, weer wat geleerd.

Antwoorden (2)

Met de IBAN-checher kan je controleren of het een geldig nummer is. Hierbij worden ook de gegevens van de bank (naam adres e.d.) weergegeven. De naam van de rekeninghouder kan je als privépersoon niet achterhalen.
Als je echter bent opgelicht en je gaat met deze gegevens aangifte doen bij de politie kan deze via de bank wellicht de oplichter opsporen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Dat een rekening bestaat zegt nog steeds niets. Als de rekening niet bestaat kan je er niets naar overmaken @elders161
gvrox
4 jaar geleden
En ook deze site zegt niets over of het een bestaande bankrekening is, dus het geeft niet/nauwelijks extra informatie
Je kunt ook nog kijkof deze verkoper nog andere advertenties heeft geplaatst en neem dan opnieuw contact op met de verkoper en zeg dat je het artikel wil komen bekijken en ophalen en krijg zo zijn of haar adresgegevens.
Om te verhullen dat jij het bent kan je eenvoudig je profiel op marktplaats veranderen je naam en ook je postcode zodat de verkoper geen argwaan krijgt.
Of als hij of zij geen andere advertenties heeft op het moment kijk dan elke week nog eens bij zijn account.
Dat doe je door hem als favoriete verkoper aan te vinken je krijgt dan ook bericht zodra er door zo iemand een nieuwe advertentie wordt geplaatst.
Het is dus beter niet bij marktplaats deze verkoper als als verdachte verkoper aan te merken ,je kans om zijn adres te bemachtigen is dan misschien verkeken als hij word verbannen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heel erg bedankt!