Mag een bank je dwingen om ook een zakelijke rekening te nemen als je ondernemer bent?

Vandaag een telefoontje gehad van de bank waar ik zit. Deze gaf te kennen dat ik ook een zakelijke rekening erbij moest nemen. Hier was ik niet zo blij mee omdat het allemaal extra kosten met zich meebrengt. Nu geeft de bank mij 2 maanden tijd om dit te regelen. Mocht ik hier niet mee akkoord gaan dan moest ik op zoek gaan naar een andere bank. Hoe sterk sta ik hierin en wat zijn mijn rechten?

4 jaar geleden
in: Bankieren
5.2K
LeonardN
4 jaar geleden
Je vraag is ietwat "oneerlijk". De eigenlijke vraag is: Mag een bank eisen dat ik stop met zakelijke transacties vanaf mijn privérekening, of anders een zakelijke rekening bij hen open?
De bank heeft er natuurlijk ook geen problemen mee als je bij een andere bank een zakelijke rekening opent en daar al je zakelijke transacties doet.

Antwoorden (3)

Nee het is niet verplicht om een zakelijke rekeningen te openen voor je eigen bedrijf? Het antwoord nee, er zijn geen wettelijke verplichtingen en ook de belastingdienst verplicht je niet om een zakelijke rekening te openen. Wel wordt het gebruik van een aparte rekening voor zaken aangeraden door onder andere de Kamer van Koophandel en boekhouders/accountants (en waarschijnlijk bijna alle ondernemers).
De bank kan je ook niet dwingen wel adviseren om een zakelijke rekening te openen zie de link.
Toegevoegd op 23 oktober 2019 15:22: tekst
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Dat het voor de overheid niet verplicht is, betekent niet dat je bank er akkoord mee hoeft te gaan. De bank kan natuurlijk niet dwingen, maar heeft ook geen plicht om de vrager van een rekening te voorzien als deze zich niet houdt aan de AV.
tinus1969
4 jaar geleden
Het gaat hier niet om wettelijke plichten.
Ik heb namelijk begrepen (maar geen link) dat het hier gaat om algemene voorwaarden van de bank, en die zijn juridisch afdwingbaar: Een persoonlijke rekening is niet voor zakelijk gebruik. Zo stata dat in de valgemene voorwaarden, en daarmee is het geregeld.
ronron1212
4 jaar geleden
Snap hier de minnen ook Niet @LeonardN kijk bij ontwoord Inekez1
LeonardN
4 jaar geleden
Nogmaals. De vraag gaat er niet over (zoals jij lijkt te beantwoorden) of de Nederlandse Staat, (de belastingdienst) een zakelijke rekeningnummer eist, maar of de bank jou dat kan verplichten. Het gaat de vrager dus niet om de wet, maar om de Algemene Voorwaarden van de bank. De bank kan de vrager dus inzozeer niet dwingen, maar (en daar zeg je dus niks over en Inekez1 en ik wel) de bank kan het wel zo spelen dat je er uiteindelijk niet aan ontkomt om een zakelijke rekening te nemen OF om anders weg te gaan bij die bank. De link die je verschaft klopt helemaal, maar is niet relevant (of maar te dele) voor de vrager.
Deze link legt beide kanten uit, dus ook van de bank, en dat is waar het omgaat.
https://www.zakelijkbankieren.nl/zakelijke-rekening-niet-verplicht-bij-wet-wel-door-bank/ Zolang je niets vermeldt over wat de bank hier kan eisen, is je antwoord onvolledig, haast irrelevant.
Vandaar dus de min.
Inekez1
4 jaar geleden
Als je dan toch verwijst naar die link, lees dan ook de héle link. " Je zou ook een tweede privé-rekening kunnen open om de bedrijfszaken mee te regelen. Dit lukt waarschijnlijk alleen bij een klein bedrijfje, bij grote geldstromen zal de bank je verplichten een zakelijk rekening af te sluiten."
ronron1212
4 jaar geleden
De vraag komt niet van iemand die grote sommen over de bank laat lopen want die zou dan niet over de kosten praten @Inekez1
LeonardN
4 jaar geleden
@ronron1212 Dat maakt voor het antwoord op de vraag niet uit. Blijkbaar staat in jouw link dus OOK dat een bank je min of meer kan verplichten een zakelijke rekening te openen. En daar gaat het om.
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN nee daar staat dat hij een tweede prive rekening zou kunnen openen
LeonardN
4 jaar geleden
Uit je antwoord:
"De bank kan je ook >niet dwingen< wel adviseren om een >zakelijke rekening te openen< zie de link." Lezen we de link die je geeft:
"bij grote geldstromen zal de bank je >>verplichten<< een >>zakelijk rekening af te sluiten<<." Zoals je kan lezen in de vraag eist de bank dat vrager een zakelijke rekening opent of zijn zaken ergens anders voortzet. Als je de minnen niet snapt, zal je een ander om uitleg moeten vragen, veel sterker dan dit is het niet te maken.
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN is de vraagsteller een grote ondernemer die grote sommen geld over de bank laat lopen? "bij grote geldstromen zal de bank je >>verplichten<< een >>zakelijk rekening af te sluiten<<."
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN nu de AV waar staat dat dan?
LeonardN
4 jaar geleden
Dat is beeldspraak, als je de eigenlijke AV's van banken gaat lezen zal je zien dat elke zakelijke transactie eigenlijk niet mag: Zakelijke transacties
Wat ook staat vermeld in de voorwaarden, is dat jouw persoonlijke rekening enkel en alleen gebruikt mag worden voor privé transacties. ING zegt daar bijvoorbeeld het volgende over in artikel 2.2: 2.2 De Betaalrekening is uitsluitend bestemd voor particulier gebruik. Rabobank heeft in haar algemene bepalingen in artikel 20 opgenomen: Bestemming rekening
U mag de rekening alleen privé gebruiken voor uw eigen bankzaken. U mag de rekening niet gebruiken voor een bedrijf.
Zo kunnen we nog even doorgaan. Kortom, iedere bank heeft in haar voorwaarden opgenomen dat er geen zakelijke transacties mogen verlopen via jouw particuliere rekening. Het komt er dus op neer dat jij jouw particuliere rekening niet voor zakelijke doeleinden mag gebruiken.
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN een zzp-er is een prive persoon Verder laat ik het hierbij wat dit leidt tot niets
LeonardN
4 jaar geleden
ZZP'ers zijn ondernemers. Een bank ziet een transactie gemaakt door een ZZP'er ook als een zakelijke transactie. Ook ZZP'ers moeten dus vaak een zakelijke rekening nemen volgens hun bank. Als je er nog meer vragen over hebt hoor ik het wel, ik hoop dat het hierbij voldoende duidelijk is, dat een bank het niet hoeft te tolereren dat een ondernemer die een privérekening heeft lopen zakelijke transacties laat lopen over die rekening. En dat als deze dat wel doet de ondernemer voor een keuze kan stellen: Neem een zakelijke rekening of u kunt zaken verder ergens anders gaan regelen. Je zal dan moeten buigen of barsten. Welterusten!
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN ik had geen vragen dus weet neit wat je bedoeld jij werp de vragen op dus slaap lekker
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN dt zijn jouw reactie waar ik op reageer is geen vraag van mij Dus
Dit was het weer voor deze vraag ik vind het prachtig zo.
Een bank kan je niet dwingen, maar ze hoeven je ook geen rekening meer te verschaffen als je tegen hun algemene voorwaarden in opereert. Ze dwingen je dus niks, je wordt voor een keuze gesteld.
===
Je hebt verder niks om op te staan, je kan een bank niet dwingen dat ze zaken met je blijven doen.

Dat de overheid/de belastingdienst/de KVK geen zakelijke rekening eist, staat hier los van.
===
https://www.zakelijkbankieren.nl/zakelijke-rekening-niet-verplicht-bij-wet-wel-door-bank/

Volgens de wet is het niet verplicht om een zakelijke rekening voor jouw onderneming te hebben, maar dat betekent niet dat je dan maar jouw particuliere rekening voor je onderneming kunt gebruiken.
....
Voorwaarden van banken
Iedereen in Nederland heeft een particuliere bankrekening. Bij het openen van de rekening heb jij op het bankkantoor een document moeten ondertekenen. Of als je de rekening online geopend hebt ben je akkoord gegaan met de voorwaarden die op de rekening berusten.

In de voorwaarden waarmee jij akkoord bent gegaan, staat onder andere wat er gebeurd met jouw rekening bij fraude, wat jouw rechten zijn en de rechten van de bank en wat wel en niet is toegestaan.

Zakelijke transacties
Wat ook staat vermeld in de voorwaarden, is dat jouw persoonlijke rekening enkel en alleen gebruikt mag worden voor privé transacties.

ING zegt daar bijvoorbeeld het volgende over in artikel 2.2:

2.2 De Betaalrekening is uitsluitend bestemd voor particulier gebruik.
&quot;
De bank mag al jouw rekeningen sluiten
Het is niet strafbaar, maar zodra jouw bank merkt dat je meer transacties maakt dan gemiddeld zullen ze aan de bel trekken. Op dit moment zal je alsnog verplicht worden om een zakelijke bankrekening af te sluiten. Anders handel je tegen de voorwaarden in en mag de bank al jouw particuliere rekeningen sluiten.
&quot;
Toegevoegd op 23 oktober 2019 15:09: tekst
4 jaar geleden
SnakeEye
4 jaar geleden
Ik snap de achterliggende gedachte niet waarom we dan min of meer gedwongen worden om een zakelijke (dure) rekening erbij te moeten nemen. Technisch gezien kun je hetzelfde met een prive rekening.
LeonardN
4 jaar geleden
Dat hoef je ook niet te snappen. Zij kunnen gewoon voorwaarden stellen, die heb jij ondertekent, of je bent akkoord gegaan door een rekening te openen. Wil je er vanaf, zal je weg moeten bij de bank, of met de bank moeten gaan onderhandelen. Zoek dan wel een bank op die in de voorwaarden niet stelt dat je geen zakelijke transacties mag doen. Ik snap ook niet dat ik als ik naar het buitenland moet een of ander duur visum moet regelen, maar als ik dat land in wil heb ik geen keuze.
En dat is natuurlijk de grap. Ze eisen het, omdat ze het kunnen eisen.
TurfGraver
4 jaar geleden
Voor diverse betalings mogelijkheden is ook een zakelijk rekening nodig.
ronron1212
4 jaar geleden
https://www.eenmanszaakoprichten.nl/zakelijke-rekening-openen/
LeonardN
4 jaar geleden
Dat is een prachtige link ronron1212, heb je er ook nog een verhaal bij? Zover ik kan lezen geeft die website weer (en daarin ze juist) dat je geen wettelijke verplichting hebt om een zakelijke rekening te openen. Dat is echter maar een deel van het gehele plaatje. De bank zelf kan je natuurlijk wijzen op haar AV. Wij doelen dus op: De bank mag al jouw rekeningen sluiten
Het is niet strafbaar, maar zodra jouw bank merkt dat je meer transacties maakt dan gemiddeld zullen ze aan de bel trekken. Op dit moment zal je alsnog >>>verplicht worden om een zakelijke bankrekening af te sluiten.<<< Anders handel je tegen de voorwaarden in en mag de bank al jouw particuliere rekeningen sluiten.
De bank kan je niet verplichten om bij hun een zakelijke rekening te openen. De bank kan je wel verbieden om je prive-rekening nog langer voor zakelijke betalingen (en ontvangsten) te gebruiken.

Je bent voor je bedrijf vrij om zelf te kiezen waar je een zakelijke rekening opent, maar volgens mij heeft elke bank als voorwaarden bij een particuliere rekening dat die niet (langdurig/veelvuldig) voor zakelijke betalingen gebruikt mag worden.

Een bank heeft een verdienmodel. Op een particuliere rekening wordt door de bank pas winst gemaakt als het saldo in het rood komt en er rente in rekening wordt gebracht. Veel mensen kiezen er dan voor om ipv dure roodstand op hun lopende rekening ook krediet te nemen bij hun bank. Daar maakt de bank wel rente op! En als er een spaarrekening is ipv een krediet, kan de bank dat geld gebruiken om weer als lening te verstrekken aan een ander en daar meer rente voor te ontvangen dan ze betalen voor het spaargeld.

Bedrijven hebben over het algemeen een ander gebruik van hun rekening. In verhouding veel bij- en afschrijvingen, wat voor de bank geautomatiseerde handelingen zijn, maar ook die kosten geld omdat daar wel het computersysteem voor aan het werk moet. Banken moeten investeren om hun systemen up to date en werkend te houden, met voldoende capaciteit. Dat kost geld voor de ontwikkeling, installatie en controles en onderhoud. Bovendien gebruiken die computers ruimte en energie waarvoor betaald moet worden.

Daarom betaal je bij een zakelijke rekening vaak een klein bedrag per transactie. Blijft je bedrijf klein, dan zijn die kosten best te overzien. Heb je een bedrijf met veel transacties, dan betaal je dus veel meer aan de bank, maar de bank heeft dan zelf ook meer kosten om al die transacties te kunnen uitvoeren.

Het hebben van een eigen onderneming, hoe klein ook, brengt altijd kosten met zich mee. Bankkosten zijn daar een voorbeeld van. Maar ook bij verzekeringen voor particulieren geldt over het algemeen dat die geen dekking geven voor zakelijke spullen of voor andere spullen als die schade is ontstaan tijdens of ivm het werk.

Die extra kosten zul je als bedrijf moeten incalculeren en doorberekenen in de prijs die je rekent voor jouw klanten.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
https://www.eenmanszaakoprichten.nl/zakelijke-rekening-openen/
LeonardN
4 jaar geleden
+Voor de extra uitleg waarom banken dit beleid voeren.